Kan. Inte. Sluta. Lyssna. Nya Iron Maiden-låten stjäl all min tid

IM

Har ni tagit er tid att lyssna på senaste Iron Maiden? Gör det. Bra skit. Och lägg särskilt märke till The Red and the Black. Den låten har jag blivit beroende av. Och säkert många med mig, finns hur många Youtube-filmer som helst med unga gitarrister som lagt upp sig själva spelande just den låten.

Men det kom inte gratis. Första gången jag hörde den tyckte jag whoa-kören var fantasilös (upprepning) och det faktum att sången följde gitarrslingorna bet inte. Men de sammanfogade melodierna visade sig vara svåra att sluta gnola på. Låten fastnade. En spelning till och en spelning nu.

Nu tycker jag den är genialisk. Ett litet mästerverk. Introt med nån form av spansk bashantering, de många olika partierna, tugget, melodierna, kontrasterna, det perfekta i att inte göra allt perfekt, modet i att låta låten bli så lång som den är. The Red and the Black tillhör definitivt något Iron Maiden kan inkludera i sin repertoar kommande tjugo år.

Etiketter: ,

Kommentera

