Han lärde Slayer spela djävulsintervallet

I en så där härligt oskyldig Forrest Gump-roll, ni vet när Forrest råkar göra något och det förändrar hela världshistorien, lyckades Dave Mustaine göra följande:

”Medan han spelade i Slayer, samtidigt som jag försökte få ihop Megadeth, så hängde vi en del Kerry King och jag, och blev ganska nära vänner med varandra. Jag delade med mig av massa gitarrgrejer, inklusive det ökända djävulsintervallet tritonus, ett komplicerat musikintervall som spänner över tre toner … Kerry hade aldrig hört talas om det, men så fort han blev bekant med djävulsintervallet blev han ett stort fan, och i stort sett alla Slayerlåtar har den ackordföljden någonstans.” Hämtat ur Mustaines biografi.

Oops, I did it again, kan man (Dave) säga då.

Kerry King då? Han har i åtminstone en intervju, på frågan om han har läst Dave Mustaines bok, sagt att han fullkomligt skiter i biografin: ”Jag behöver verkligen inte höra allt nonsens som finns i den boken. Dave har ett väldigt skevt perspektiv på saker och ting.” Citat från mlive.com.

Bara metal återkommer, eftersom Kerry King lär ha spelat med Dave Mustaine under gårdagens konsert – de båda banden är på turné ihop.

Nöjeslänkar: VG, VG, Baro, Svd, Svd, DN, DN, DN, GP, HD, AB

Etiketter: , , , , , , ,

Ett svar to “Han lärde Slayer spela djävulsintervallet”

  1. Ozzy och Black Sabbath under forskarnas lupp « Bara metal Says:

    […] tar upp saker som downtuning, tritonus, frygiska skalan, klangfärg och riff. Han tar alltså upp metal på en musikvetenskaplig nivå, […]

Lämna en kommentar