Därför ger jag det här bandet 10 av 10 i betyg

Backstage hos en recensent.

promo

I senaste Close-Up, en tidning jag uppmanar alla att prenumerera på, har jag recenserat Bölzers EP Soma. Den får 10 av 10. Det är första gången någonsin jag delar ut ett sånt betyg.

Vad gör albumet så bra då? Läs recensionen så förstår ni. Jag skulle dock vilja berätta lite om betyget.

Jag är ganska petig med betyg. Jag tror mig fria hellre än fälla, men jag tänker inte hylla ett album jag inte gillar. Jag är hård på det sättet, men det gynnar läsarna. Fansen. Jag lyssnar länge och ofta innan jag skriver ett enda ord. Och jag kan definitivt inte ge ett album betyg 10 om det ligger närmre till hands med 8 eller 9. Läsare ska kunna lita på mig.

Betyg 10 är sjukt ovanligt. Det finns inga invändningar, det går inte att backa ifrån. Betyg 9 betyder att man kan säga att ”låtarna är ojämna” eller nåt annat – det är ofta en sann invändning. Men betyg 10? Det är som att bränna hela lönen på en enda dag. Det går inte att backa, det finns inte någon brasklapp. Det är ångest – tycker jag verkligen att detta är felfritt? Men det är också lycka – tänk att så makalös musik kan skapas.

När jag insåg att Bölzer var på väg mot högsta möjliga betyg hörde jag av mig till redaktionen och varnade. Det tycker jag man ska som recensent, eftersom ett så högt betyg kan innebära att tidningen får ett anseende där man bara hyllar utan att vara kritisk och tänkande. Ett fan-betyg som hyllar oavsett vad som ges ut. Så får inte mina uppdragsgivare uppfattas. Jag är seriös. De är seriösa.

Detta är första gången i hela mitt liv jag delar ut högsta betyg som Close-Up-recensent. Det kan hända att det händer igen, men det ska mycket till i så fall.

Men Soma är verkligen en EP jag uppmanar alla att lyssna på. Det är musik som växer, som klyschan heter, eller i det fall ni fastnar för det med en gång, musik som inte försvagas efter hundratals lyssningar.

Jag har vurmat för bandet en tid, och jag har pushat för intervjun som Bara Metal lyckades göra med Bölzer innan medlemmarna slog igen intervjufönstret. Jag kan också vara kritisk. Jag såg dem live i Stockholm i våras, ihop med ett annat favorotband, och den recensionen fick i Close-Up en sjua i betyg om jag minns rätt.

Oavsett – Bölzer är helt unika, deras koncept borde kopieras och spridas i samma takt som Gothenburg Sound en gång var rådande.

Etiketter: , , ,

Kommentera

