Alkoholism, ångest och In Flames: Unik intervju med Jesper Strömblad

Jag minns ett så konkret minne. Vi stod och lirade inför en skitstor publik, och så stod det en kille och tittade på mig med stora ögon.

Det var som om han såg Jesus själv.

Då tänkte jag så här: den där snubben kanske har jobbat, sparat ihop pengar, köpt biljett, väntat veckor och dagar för att gå på konserten. Och då tänkte jag först och främst: Tänk att få vara honom. Tänk att få vara den killen som… Och sedan: Fan vad jag sviker honom. Han tittar in i ett par ögon som hatar det han håller på med. Och sedan tänkte jag att – alltså, jag har aldrig gjort detta för berömmelse eller brudar. Men jag kände just då att det inte var rättvist mot fansen att jag ska stå där och hata vad jag håller på med. Det är inte rättvist mot mig själv. Och det är inte rättvist mot bandet.

Accent copy

För tidningen Accent har jag intervjuat Jesper Strömblad. Det var en intervju som jag väldigt gärna ville göra, eftersom det är ett ämne som är väldigt viktigt.

Intervjun är lång och ger en skrämmande tydlig bild om vad alkoholism är. Och hur lätt det kan drabba folk inom metalbranschen.

Hela reportaget går att läsa som en webbartikel här om du inte har tillgång till tidningen Accent.

Jag rekommenderar alla att läsa reportaget, dels för ämnet, men också för att Jesper är en fantastisk person som delar med sig öppet av en väldigt mörk period i livet – det är många pusselbitar som faller på plats för de som bara följer hans liv via Blabbermouth eller annan media.

Det citerade stycket ovan kom inte med i slutversionen. Jag fick skära bort en hel del otroliga citat och berättelser. Jag har för mig att just den händelsen utspelar sig under en festivalspelning någon gång mellan 2008-2010 innan Jesper till slut hoppade av In Flames:

Läs hela tidningen som PDF här, Accent nr 3/2016.

 

Lämna en kommentar