Exklusiv intervju – Valkyrja: ”Förhoppningsvis blir det än värre”

Om Spotify, namnet och allt detta tjat om bandet de jämförs med.

33164_photo

År 2013 är över. För Valkyrjas del var det definitivt ett händelserikt år: Nytt album, lång turné och nästan en fördubbling av antalet följare på Facebook (numer 35 000). Med det som utgångspunkt ville Bara Metal veta hur black metal-bandet såg på året. Simon Wizén (gitarr) står för svaren:

Sammanfatta året som gick utan att låta som en pressrelease från Volvo, tack!

– Mest intensivt var det första halvåret då allt slipades till vad som kom att bli The Antagonist’s Fire. Sommaren spenderade vi i Necromorbus studio tillsammans med Tore Stjerna. Därefter blev det dels en Sverigeturné [Marduk, Ofermod] och senare efter albumsläppet en Europaturné [Marduk, Grave, Death Wolf]. Det har minst sagt varit ett händelserikt och slitsamt år, och förhoppningsvis blir det än värre härnäst.

Ni bytte skivbolag, från Metal Blade till WTC. Hur var omställningen?

– Det är självklart en stor skillnad när det kommer till det rent formella när man går från ett majorbolag till ett independentbolag. Därmed har vi en betydligt närmare relation till WTC och jag måste säga att det känns bra att lämna över materialet till händer vi respekterar. Jag ser förväntansfullt på det framtida samarbetet.

Hur då? Vad förväntar du dig?

The Antagonist’s Fire släpptes i november förra året så det är lite för tidigt för att se vart den här relationen kommer att leda. Hittills har vi haft en närmare relation än till tidigare bolag och därför ser jag en möjlig fortsättning. Jag är försiktig med förväntningar!

Något jag funderat på – senaste albumet finns inte på Spotify, hur ser du på det?

– För egen del gör det varken till eller från, men det är nog bara en tidsfråga innan även The Antagonist’s Fire finns där.

Skulle du vilja att det fanns där? Fördelar och nackdelar.

– Skulle och skulle, nej kanske inte egentligen, men det är en plattform för vissa att nå Valkyrja. På det sättet fyller det en funktion, även om jag hoppas att folk precis som jag själv föredrar den fysiska produkten, vilken innehåller mer än enbart musiken.

– Flera nämner förlorade inkomster på grund av Spotify och liknande tjänster som en negativ aspekt, men det är det sista jag bryr mig om, det är inte pengarna som driver oss. Musiken letar sig ut på internet oavsett vad och då kan jag tycka att det är bättre att det sker i kontrollerad form än att någon ska plåga sig igenom låtar med youtube-kvalitet.

Och rent affärsmässigt – om ni som band vill finnas på Spotify eller andra streamingtjänster, hur kan ni styra över det?

– Skivbolaget sköter de formella bitarna även om vi som band kan pusha dem för att åstadkomma det vi önskar. Så har dock inte varit fallet rörande Spotify.

När jag såg er live i Malmö var det uppenbart att ni var väldigt taggade, och väldigt professionellt förberedda – hur ser det ut backstage timmen innan ni går upp? Vad händer då?

– Förberedelserna tar sin tid och under den timmen föredrar vi att sitta bakom stängd dörr, och där får det också stanna.

På nätet finns det en del kommentarer i stil med ”so much better than the new Watain” och ”Better than the last Watain” – är det ett band ni ofta jämförs med? Och vad betyder den typen av kommentarer för Valkyrja?

– Det betyder verkligen ingenting, oavsett om det är i positiv eller negativ menig. Jag tycker mest att det är tråkigt att det tycks så viktigt att ha starka referenspunkter.

– Jag önskar att folk tog emot Valkyrja med ett öppet sinne, ofärgat av förhoppningar och jämförelser. Det samma kan sägas om recensioner, visst kan det vara glädjande att läsa en bra, men skadan är redan gjord, ingen behöver bekräfta det för mig.

Ert bandnamn – på metal-archives står följande: ”The band has, despite the name, nothing to do with pagan, heathen or viking metal.” Är det vanligt att folk utgår från att ni spelar den typen av metal på grund av namnet?

– Egentligen har det inte skapat några direkta reaktioner mer än att journalister frågat om dess betydelse. Vi har fått upprepa det ett par gånger och till sist har det letat sig in även på metal archives, som verkar vara något slags facit.

– Hur som haver, alla som frågar med förväntningar att få höra en bra historia kommer bli besvikna, ordet Valkyrja har nämligen ingen mening för oss mer än att det är ett samlingsnamn där vi samlar våra kreationer.

Madness Redeemer är min favorit från senaste albumet – vilken är din? Och varför?

– Jag kan inte svara på det. The Antagonist’s Fire är en för mig en dynamisk skiva med mer eller mindre självklara toppar och dalar. Alla delar har en betydelse för helheten, även om de i sig kanske inte är utmärkande.

I år firar ni tio år – något ni bryr er om att fira?

– Givetvis. Om det blir publikt eller internt är en annan fråga!

Etiketter: ,

Kommentera

