Numerologi och metal – en magisk låtlista över de heliga talen

Numerologi, talmystik eller helt enkelt bara siffor. Metalbanden älskar sina heliga tal. Bara Metal har räknat ihop en artikel om numerologi i metal – från 666 till det oundvikliga och chockartade slutet av alla tal. 

Länkar till alla låtar hittar du i slutet av artikeln.

ROOT
666
(FRÅN ALBUMET ”ZJEVENÍ”. ZERAS 1990)

”Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666.” Så låter det i Uppenbarelsebokens trettonde kapitel, som man tror skrevs runt år 90. Talet 666 har sedan dess hemsökt västvärlden, och har idag blivit lika vanligt som distbox eller läderjacka inom metal-kulturen. Det är så klart till stor del tack vare Iron Maiden, vars monolog-intro uppläst av skådespelaren Barry Clayton, inleder bandets mest kända låt.

Talet 666 har idag en så pass tung position att många låttitlar låter bättre om six six six ingår i titeln. Humanicide 666 (Enthroned) och Episode 666 (In Flames) låter kanske lite tuffare och lite mäktigare än till exempel Humanicide 54 eller Episode 82. Eller inte – det kan ju också bli uttjatat om det bara går på rutin.

Tjeckiska Root gick inte på rutin. Bandet kallar sin låt kort och gott 666. Den legendariska sångaren Big Boss, som en gång startade Church of Satan i Tjeckien, sjunger att kraften i numret ”kan inte stoppas av någon, det är en dödlig kraft.” Hittills har dock ingen dött, men det finns en stor vidskeplighet runt talet som kan leda till att man undviker det. I så fall lider du av hexakosioihexekontahexafobi. 

AOSOTH
Broken dialogue
(FRÅN ALBUMET ”IV: ARROW IN HEART”. AGONIA 2013)

De lärda tvistar idag huruvida odjurets tal ska vara 666 eller 616. Tydligen finns det tidiga bibliska manuskript som anger just 616 som odjurets tal. 

Franska Aosoth har tagit fasta på detta. Bandet hade 616 i sin adress på MySpace och tryckte upp första vinylversion av debuten i 616 exemplar. Mest imponerande är dock tidslängden på låten Broken Dialogue från albumet IV Arrow in Heart. Låten är uppdelad, avbruten, i två delar, del 1 respektive del 2, och varje del är 03:08 lång. När den brutna dialogen fogas samman får vi alltså 6:16. En slump? Knappast med Aosoth.  Ännu mer fascinerande är att när du spelar låtarna samtidigt, smälter de samman till en enda låt.

EREB ALTOR
Sacrifice
(FRÅN ALBUMET ”FIRE MEETS ICE”. METAL BLADE 2013)

Att räkna upp nio viking metal-band som nämner siffran nio är inte svårt: Enslaved, Einherjer, Thryfing, Falkenbach, Amon Amarth, Bathory, Månegarm, King of Asgard och Ereb Altor har alla snappat upp siffrans betydelse. Nio var ett betydande tal i den fornnordiska mytologin, och är allmänt ett vanligt tal inom talmagin. Det var ofta förknippat med Oden och vikingarnas riter och symboler. Oden offrade sig själv genom att hänga sig i ett träd, och hängde så i nio nätter i följd. Han lärde sig också nio trollsånger med magiska krafter. Ereb Altor sjunger båda dessa saker i sin låt Sacrifice på albumet Fire Meets Ice (2013). Albumet i sig innehåller nio låtar.

I västerlandet kom talet nio senare att slås ut av talet sju som extraordinärt heligt tal, på grund av kristendomens införande. Ereb Altors uppföljare till Fire Meets Ice innehåller just bara sju låtar. 

HELLOWEEN
Keeper of the Seven Keys
(FRÅN ALBUMET ”KEEPER OF THE SEVEN KEYS – PART II”. NOISE 1988)

Sju veckodagar, sju insegel, sju dödssynder och sju armar på ljusstaken, för att inte tala om de sju dvärgarna. Sjutalet har gjort succé som magiskt tal och självklart har det gjort intryck även på metal. Possessed gav ut albumet Seven Churches, Iron Maiden gav ut Seventh Son of a Seventh son, King Diamond och Venom har också uppmärksammat sjuan. Störst av dem alla är dock Helloween, som har hela fyra album med siffran sju i titeln. 

När Helloween släppte första delen av Keeper of the Seven Keys var det inte bara en ny sångare som introducerades, utan även genren power metal fick sitt genombrott. Egentligen skulle del I och del II släppas som ett dubbelalbum, men det satte skivbolaget stopp för. Huvudspåret hamnade lustigt nog sålunda på andra albumet, ett album som i sin tur hamnade på sjunde plats i Sverige över mest sålda album, albumtitlarna innehöll båda sju ord, första albumet släpptes 1987 och bandet består idag av sju medlemmar. 

NEGATIVE PLANE
Number of the Word
(FRÅN ALBUMET ”STAINED GLASS REVELATIONS”. INVICTUS 2011) 

Negative Plane har i flera intervjuer uppgett att musiken kommer i första hand, inte texterna. Om man dock utgår från titeln till The Number of the Word, vars refräng bandet själva hyllar som bland det bästa de gjort, så syftar den på något som kallas gematri. Det innebär att bokstäver tillskrivs siffervärden. Gematri är poppis inom islam, judendomen och även kristendomen. En av den mest kända gematriska ordkombinationen är ”kejsar Nero”. På hebreiska blir nämligen ”kejsar Nero” via gematri 666. 

Negative plane sjunger i The Number of the Word om otaliga siffror, och nämner då och då även morgonstjärnan, vilket inom kristendomen idag betyder Lucifer. Det finns i sin tur tusentals träffar på internet om just Lucifer och ordets gematri, så låt oss välja en: ourbabynamer.com. Enligt denna sajt, där du kan se din bebis framtid genom att låta en kalkylator räkna ut namnets numerologiska värde, kan namnet Lucifer leda till en karriär som lärare, politiker eller – musiker.

ISENGARD
Neslepaks
(FRÅN ALBUMET ”HØSTMØRKE”. MOONFOG 1995)

Det trettonde trumfkortet i tarotkortleken är dödens kort. Och talet tretton är förmodligen ett tal vars innebörd ingen västerlänning är ovetande om. Det är ett tal många vill undvika, och i USA kan du se flera hotell-hissar som inte anger våning 13 överhuvudtaget, den våningen finns inte. Kanske kommer idén om otur från Jesus sista måltid, då han och lärjungarna var tretton personer till bords. 13 är hur som helst ett tal som rockbanden gillar, och det finns ett otal antal band som har ett album döpt till 13, så som Anvil, Megadeth, The Doors och Black Sabbath. 

I Isengards låt Neslepaks (som blir ”skapelsen” om du läser ordet baklänges) fortsätter Fenriz med Gamla Testamentets skapelseberättelse och berättar vidare om vad som hände på åttonde, nionde och tionde dagen, fram till den trettonde – ”Og på den trettende dagen skygget han for solen – så var der ingen dager mer”.  

Albumet Høstmørke är helt och hållet skapat och inspelat av Fenriz. Det blev en stor inspiration till den så kallade folkmetal-stilen, vilket lustigt nog är en musikstil Fenriz själv rynkar på näsan åt idag.  

KHANUS
Magick and Numbers
(FRÅN ALBUMET ”FLAMMARION”. I, VOID HANGER 2018)

Den bästa av alla nummerlåtar är utan tvekan Khanus låt Magick and numbers, vars titel anspelar på ockultisten Aleister Crowley, som vurmade för talmagi. Khanus inleder med uppmaningen att vi måste förstå tre saker: 1) Numrens betydelse 2) Hela universums plan och 3) hur dessa två fungerar tillsammans. Efter det följer en uppräkning av vad nummer 0 till 10 står för. 

En liknande uppräkning av magiska tal gör Mitochondrion i låten 137 (Death’s Hendecaratia). Denna typ av sifferserier och nummerramsor skapades redan på 400-talet av biskop Eucherius av Lyon, som därmed torde ha skrivit det allra första embryot till en metaltext, långt innan Black Sabbath spelade in sitt första album. 

BOLT THROWER
A Symbol of Eight
(FRÅN ALBUMET “THOSE ONCE LOYAL”. METAL BLADE 2005)

Make metal eight again! Ja, så kanske Bolt Thrower tänkte. Varför då? Vad är det med siffran åtta som är så great att klassiskt heliga tal som 3 och 7 får på foten? Jo, 8 är detsamma som evighetssymbolen, men som sådan brukar den ofta ligga horisontalt istället för att stå vertikal. Evigheten brukar förknippas med död och uppståndelse, det vill säga att tiden aldrig någonsin tar slut även om det som existerar och mäts i tid gör det. 

Vill du veta hur evigheten låter finns dessutom Oranssi Pazuzu att tillgå. Deras album Kosmonument (2011) avslutas med ambient-låten ∞. Det är dock sömnvarning på det stycket. Introt till Holy Diver innehåller mer händelser. 

MIASMAL
Equinox 432
(FRÅN ALBUMET “MIASMAL”. DETEST 2011)

Gitarristen och sångaren Pontus i Miasmal förklarar den underliga titeln så här: 
– Jag läste nåt om att 432 återfanns i olika sammanhang, i tideräkning och tidscykler. Låten handlar om en ond varelse som lever i mänsklig skepnad, utan att åldras, och konsumerar människors livskraft. Den är inspirerad av nån Lovecraft-historia, såklart. Jag tänkte på det här med åldrande och tidscykler, och då blev titeln som den blev. Jag tyckte det lät bra och lagom diffust.

Det finns dock en liten twist till valet av 432: Dagens musiker utgår oftast från en referenston (A) på 440 Hz när de stämmer instrumenten. Innan det blev en standard, i mitten av 1950-talet, kunde referenstonen variera mellan 400 och 460 Hz, och det finns idag förespråkare för att 432 Hz skulle vara den ultimata stämningen, för att den skulle vara ”matematiskt överensstämmande med universum.” På Youtube finns därför mängder av låtar som har stämts ned till just 432 Hz.

Pontus: 
– Ja, det var nog det jag hörde om först faktiskt. Att det bästa är att stämma sina instrument i 432 Hz för att hamna i harmoni med jordens och universums frekvenser typ. Men det har inget med låten att göra, och det är inget jag personligen har experimenterat med, utan det var just det med tidscyklerna.

SAMAEL
Celebration of the Fourth
(FRÅN ALBUMET “CEREMONY OF OPPOSITES”. CENTURY MEDIA 1994)

De fyra elementen eld, luft, vatten och jord är viktiga för moderna ockultister och mystiker. De är så klart just därför även viktiga för metalmusiker. Absus Four crossed wands (spell 181) är en enda lång fest i de fyra elementen och numerologi. Iced Earths signaturlåt Iced Earth inkluderar elementen, och Samaels Celebration of the Fourth gör samma sak, en låt vars text förutspår att kaos ska uppstå.  

Vad är då den fjärde – den som Samael vill fira? Jord? Nja. Det är inte bara elementen som är fyra till antalet. Det finns en annan fjärde som är betydligt viktigare för metalgenren, och kanske sluts cirkeln här? Kanske syftar Samaels ”fjärde” på samma tummade bibeltext som inledde denna artikel: Uppenbarelseboken. Den fjärde ryttarens namn, han som sitter på den gulbleka hästen, är, nämligen, Döden. 

Torbjörn Hallgren

LÄNKLISTA ÖVER LÅTARNA

Root – 666
Aostoh – Broken dialogue
Ereb Altor – Sacrifice
Helloween – Keeper of the Seven Keys
Negative Plane – Number of the Word
Isengard – Neslepaks
Khanus – Magick and Numbers
Bolt Thrower – A Symbol of Eight
Miasma – Equinox 432
Samael – Celebration of the Fourth

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: