Rutten messias, dödssynder och geometri – intervju med Mattias Frisk om skapandet av Year of the Goats senaste albumomslag

Bakom kulisserna.

Mattias Frisk, vanligtvis sångare och gitarrist i Vanhelgd, är också en ofta anlitad omslagsartist. Ett av hans senaste verk, senaste i form av senaste utgivna album, sitter på Year of the Goats album Novis Orbis Terrarum Ordinis. Det är ett fängslande och udda omslag med många detaljer att nörda ned sig i. Bara Metal gjorde just det, genom att fråga Mattias Frisk om hela processen.

Hur löd direktivet från Year of the Goat? Fick du fria händer?

– Jag kommer inte riktigt ihåg faktiskt, processen började för så länge sedan som i slutet av 2017 och omslaget var klart i början av sommaren 2018. Konceptet med den ruttne messias var klart tidigt men formen var inte spikad. Jag hade halvfria händer med andra ord. Idéer bollades fram och tillbaka, skivan är väldigt konceptuellt driven men var inte  färdigskriven tror jag.

– Jag argumenterade för en visuell retorik som knöt an till konsthistorien och vi landade i ett uttryck förankrat i ikonmåleri då jag tycker detta signalerar både tidlöshet och har ett profetisk anslag. Det är väldigt symboldrivet men samtidigt en gestaltningskonvention som är ospecifik i sin avsaknad av det naturalistiska eller realistiska återgivandet.

Refererade ni till någon särskild bild eller liknande?

– Vi pratade om Grunewalds korsfästelsescen som inspiration. Jag byggde upp en geometriskt strikt komposition och läste in mig på tekniker för ikonmåleri. Men det fick bli slagmetall och akrylfärg istället för äkta bladguld och äggoljetempera. Jag beställde hem det senare men färgen betedde sig inte så bra som tillverkaren beskrivit så det var bara att gå över till akryl istället vilket är lite trist då den ger ett lite plastigare intryck än tempera.

För att lättare komma ihåg de sju dödsynderna på Medeltiden associerades synderna med djur – är det dessa djur vi ser på omslaget?

– Ja, precis det stämmer, det är dessa djur.

Men albumet handlar om nio dödssynder – man brukar tala om sju. Och du har målat nio cirklar, varav bara sju av dem innehåller djur – övriga två täcks av händer. Hur hänger allt detta ihop?

– När det kommer till det där med nio synder får du fråga bandet, jag kommer inte riktigt ihåg hur vi resonerade. Men det finns mer symbolik i bilden än dessa, himlen är svart och saknar, sol, måne eller stjärnor. Den ruttne messias står på sina knän och spiller 9 bloddroppar ur var handled. I bakgrunden syns sprickande murar och på marken ligger Adams skalle.

Vad har hänt med ansiktet?

– Kort fråga som kräver ett långt svar. Min tidigare ateljékollega och nära vän Martin Frid arbetar mycket med ikonen som koncept och han har inspirerat mig till att vilja arbeta med detta. Dessutom har han så länge jag kan minnas haft en fin liten rysk ikon i sin ägo, en ikon där Jungfru Marias ansikte skavts bort. Det ser ganska creepy ut. Jag tyckte det var en juste väg att gå, att inte visa monstrets ansikte gör att din fantasi istället springer iväg och du applicerar dina egna fasor på det.

– Tänk på filmatiseringar av Stephen Kings böcker, de blir ofta pajiga när monstret väl visar sig.

Screenshot_20190925_203718

Screenshot_20190925_203732

2577ca00a07504b8

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: