Baroness i guldkantad och grå vardag – vill känna att de lever, släpper därför jävligt bra album

Färgrikt.

Efter det röda, blåa, gula, gröna, lila albumen och en busskrasch och flera gitarrbyten är Baroness tillbaka med ett dubbelalbum och två nya färger som kontrasterar varandra i vardagen: Gold & Grey.

Fansen är lyriska, men en grupp förståsigpåare knorrar över att producenten Dave Fridmann återigen, precis som på Purple, har mixat allting för högt in på de röda staplarna. Själv känner jag inte av det problemet särskilt mycket. Däremot håller jag med om att flera av låtarna håller hög klass, särskilt den första halvan av detta tvillingalbum.

Värvningen av gitarristen Gina Gleason har också bidragit med – förutom bra gitarrer – snygga sångharmonier, och på tal om sång finns det även en duetten med John Baizleys nioåriga dotter (!) på en av låtarna: Cold-Blooded Angels.

Lyssna på Gold & Grey. Börja från början. De sex första spåren (bortse från meningslösheterna Sevens och Anchor’s Lament som är fillers för att bygga upp en atmosfär av kullar och dalar) är en imponerande linje i bra hård rock och heavy metal. Och detta från ett band som släpper sitt femte album.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: