Vad Kiss Love Gun sådde: Hjältar och nakna kvinnor vid deras fötter

Runt år 1975 anlitar Kiss omslagsillustratören Ken Kelly till att måla omslaget till Destroyer. Bandet gick då inte bara bort från sina tidigare omslag med fotografier, utan lyckades också förvandla bandmedlemmarna till seriefigurer som tydligare prickade in vad Kiss ville förmedla med smink, kläder och scenshow.

Ken Kelly tecknade på den tiden omslag för flera olika förlag, böcker så väl som serietidningar, och hans bilder beskrevs ha förmågan att få ”the imagination to travel to faraway places and primal battlefields.” Han kom sedan att illustrera omslag för serietidningen Heavy Metal vars bilder ofta förknippas sandal-och-sand-stilen, gärna med en muskulös barbar-hjälte, typ Conan, och gärna med en halvnaken kvinna bredvid hjälten.

love_gun_cover

När uppföljaren Love Gun skulle komma ritade Ken Kelly först Kiss i en trång gränd med ett gäng sexiga, dyrkande kvinnor – groupies – vid bandets fötter. Han fick bakläxa, och gjorde om den bilden till något mer mäktigare: Han bytte ut gränden (tänk Cinderellas debutomslag) mot tunga pelare och gänget kvinnor fick smink och växte till antalet. Situationen påminner om ett harem. Du kan höra historien här.

7599

När Manowar släppte albumet Fighting the World (1987) var det i stort sett en karbonkopia på Destroyer-omslaget, och singel-omslaget till Blow your Speakers var lika mycket en kopia på Love Gun. Omslagsartist var just Ken Kelly. Men redan på albumet Hail to England (1984) hade bandet fastnat för Heavy Metal-stilen. Enligt den omslagsartisten, Ken Landgraf, var önskemålet från bandet, enligt Metal Archives, att skildra en ”Barbarian holding the Union Jack, and a sexy girl in the picture”.

Det är svårt att inte redan nu se denna pojkrumsdröm som detsamma som gubbighet.

144208

Gods of War (2007) anlitades Ken Kelly igen för att göra samma typ av omslag. Frågan man ställer sig är varför det är fem kvinnor på detta omslag, när det bara är fyra bandmedlemmar. Kanske är det en kompensation för att det bara var tre kvinnor på singelomslaget tjugo år tidigare?

Vid det här laget är det ganska tydligt att det har blivit en omslagsgenre, tio år innan #metoo fick män att tänka till.

r-4647446-1370980081-3046.jpeg

699636

Emanuele Taglietti är en italiensk konstnär som målar halvnakna kvinnor och skräck, ofta kombinerat. Ibland skildrar hans bilder tydliga våldtäktsanspelningar, ibland är det mäktiga kvinnor i överläge. Konst-tidningen Juxtapoz publicerade nyligen flera av hans bilder under rubriken Sex and Horror. Italienska Death SS, som främst består av sångaren Steve Sylvester, anlitade honom både till albumet Resurrection (2013) och live-abumet Beyond Resurrection (2017). Ni ser resultatet nedan. Männen är doers. Kvinnorna är mähän. Och allt är inspirerat av det Love Gun en gång sådde.

fd7cf-vanlade-ironage

Ja, vad ska man säga om Vänlades omslag till Iron Age (2012)? En muskulös hjälte med ena handen över kuken, och en barbröstad sjöjungfru vid hans fötter.

 

r-765392-1156508183.jpeg

Belphegor är inte ett satanistiskt band, även om det flörtas en del åt det hållet. Bandet har däremot flera sånger om perversiteter och sex (och sexism?), och på omslaget till Lucifer Incestus (2003) – som kom innan Manowars Gods of War – löper österrikarna hela Love Gun-linan ut: Kvinnorna är i stort sett helt nakna, och inte bara trånar efter sin hjälte utan har sex. Och hjälten i sig är denna gång inte bandet, utan djävulen, dock med samma typ av muskulösa Conan-kropp. Detta omslag utgör mer eller mindre kulmen för Love Gun-eran.

cradle-of-filth-hammer-of-the-witches

På Hammer of the Witches (2015) gör Dani Filth en Love Gun i stil med Belphegor, fast minus sex och med en Hin Håle som inte är lika muskulös utan mest luktar get. Cradle of Filth har här låtit teckna kvinnorna mer i stil med klassiska tavlors ljuva kvinnor (här får en konstvetare hålla med eller inte hålla med). Grabbigt? Ja. Gubbigt. Njae.

526189

Fantastiska omslaget till Cimmerian Shade (2015) på Vampires EP ingår också i Love Gun-trenden. Det är skapat av  Dilek Baykara, en kvinnlig konstnär vars bilder ofta präglas av kvinnor som visar brösten. Lägg dock märke till att både män och kvinnor blottar sina kroppar. Varken grabbigt eller gubbigt. Bara en spännande bild, men också en tydlig koppling till Love Gun. Med en twist.

a1751986422_5

Ett sista omslag i den här trenden, som förmodligen är större inom sleazerock och power metal (när löper Hammerfall linan ut och gubbar till det?) än inom döds- och svartmetall, kommer från Of Feather and Bone. Deras omslag till Bestial Hymns of Perversion (2018) visar upp nån torr, åldrad gigant med nakna människor, män och kvinnor, vid sina fötter. Bilden är också mycket mindre tydlig än vad Kiss och Manowar gestaltade.

 

 

Annonser

2 svar to “Vad Kiss Love Gun sådde: Hjältar och nakna kvinnor vid deras fötter”

  1. Ola Says:

    Bra spaning där! Alltid roligt och intressant att få ta del av sådant.

  2. SverigeEuropaVärlden Says:

    Ja jizzes vilka tider det var! Det KISS som kommer till Sweden Rock i sommar det undviker jag. Jag såg dem i Köpenhamn om det var 97 eller 98, minns inte riktigt. Men där var alla originalmedlemmar med och trots ett vidrigt pekande och regnande så var konserten magisk. De var i toppform, och Pauls och Genes sångröster bra. Idag? Nope, tyvärr låter det skit. Tycker jag alltså.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: