Blixt och dunder! Här är listan över de bästa metallåtarna med åsk-effekter

Ka-Boom!

AtmosphericDischarges

Gillar du hög musik? Då gillar du säkert ljudet av åska. Mullret är lika fascinerande som skrämmande. Självklart är det en del band som inser att åska är ganska metal, och ljudet måste därför få ingå i musiken.

Bara Metal ger er topplistan.

11. Accept – Thunder and Lightning (1980)

Thunder and Lightning är en rock’n roll-låt som får det mycket unga Accept att låta som gamla gubbar. Bandet väger upp det med att inleda låten med tuff åska, och genom att försöka få till lite instrumentala åsknedslag i refrängen. Låten pendlar mellan löjlig och barnslig, men hallå, bandmedlemmarna var runt tjugo år gamla, och allt det valpiga kom att ändras med Breaker och Restless and Wild två år senare.

10. Testament – Souls of Black (1990)

Black Sabbath lärde oss att sätta in åsksmällar som stämningsbyggare innan en mörk låt drar igång. Testament har tagit efter, men det är en ganska underlig inledare på låt som handlar om att vi alla är i händerna på topparna inom näringslivet. Eller inte.

9. The Doors – Riders on the Storm (1971)

Innan det var hårdrock, var det hård rock. Detta var den sista låten som the Doors spelade in, och även Morrisons sista inspelning. Låten inkluderar både åska och regn.

8. Dream Theater – A Nightmare to Remember (2009)

Har du sett en klassisk skräckfilm har du med stor sannolikhet sett åska. Åskan förebådar att något hemskt kommer att hända. När Dream Theater skriver en låt om en bilolycka är det just den känslan de vill ge lyssnaren med åska och regn – snart kommer det: ”Crushing glass, Rubber and steel, Scorching fire, Glowing lights, Screams of terror, Pain of fear.” Tänk på, metalfans, att bromssträckan dessutom blir mycket längre på vått underlag.

7. Black Sabbath – Black Sabbath (1970)

Åska och metal? De flesta tänker på Black Sabbath. Producenten Rodger Bain kom över lite ljudeffekter med bland annat klockor och åska på ett kassettband. Han föreslog ljuden som inslag i låten, och bandet tyckte det lät bra. Fin stämning som inleder en av Black Sabbaths mest kända låtar – se Testament ovan.

6. Pantera – Floods (1996)

Floods tar upp behovet av att tömma jorden på människoliv genom att fylla densamma med vatten. Ja, precis som i Bibeln. Och en låt om ohyggliga regn innehåller självklart åska. Detta är enigt Wikipedia den tredje längsta låt som bandet någonsin har spelat in. En sekund kortare än Hard Lines, Sunken Cheeks och två sekunder kortare än Cemetery Gates.

5. Judas Priest – Night Crawler (1990)

Det finns en hel akademisk analys av texten till Night Crawler, och självklart tar analysen upp även åskan i början av låten: ”Musically, the song opens with the sound of thunder accompanied by atmospheric keyboards and a non-distorted guitar figure, all of which generates an eerie and dark atmosphere.”

4. At the gates – The Red in the Sky is ours (1992)

Enligt Jonas Björler hade bandet, som de flesta svenska dödsmetall på den tiden, en tajt budget och ont om studiotid. Trots det ägnade producenten två dagar uppe på en vind för att få till det perfekta åskljudet. Tyvärr följs det upp av fiolspel som visserligen känns rätt, men är alldeles för gnälligt och långt.

3. Ulver –  Capitel III: Graablick blev hun vaer (1995)

Pang! Plötsligt är den bara där. Som norrmännen säger: ”Torden er en kraftig lyd som oppstår som følge av lyn.”

2. Slayer – Raining Blood (1986)

Introt till Raining Blood är regn, åska, rundgång och några ensamma trumslag som signalerar att snart, snart kommer ett av världens bästa introriff. Tillsammans är detta så perfekt, från övergången i Postmortem till hur gitarrerna vaknar upp genom ett åsknedslag. Kanske thrashmetal-erans mest perfekta minut? Fullkomligt genialiskt.

1. Kreator – When The Sun Burns Red (1990)

Varnade vi inte för att det misslyckade klimatmötet i Köpenhamn skulle leda till jordens undergång kanske? Kreator tycks i alla fall ha tänkt redan långt innan fiaakomötet ägde rum. When The Sun Burns Red handlar om jordens undergång genom miljöförstörelse. Dundren i When the Sun Burns Red är genomtänkta, rytmiska och dyker upp på ett perfekt ställe i låten. De flesta lägger åska i början av låten, och sen är det det klart. Inte Kreator. De infogar åskan som en del av musiken. Men det finns fläckar på solen. Tyvärr är det alldeles för modest volymmässigt, och knallarna kunde gått ha fått rulla på ett tag till.

Detta album, låten inleder Coma of Souls, var Kreators sista thrash metal-album innan bandet började experimentera på Renewal två år senare.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: