Exklusiv intervju – Maim: ”Jag har spelat in när jag skär upp en bit högrev hemma i köket.”

Guldnougatens krafter.

3540278682_photo

Svenska Maim har släppt sitt tredje album i ordningen sedan 2009 (exklusive en EP), och förhoppningsvis kan den här intervjun få dig intresserad av 2017 års Ornaments of Severity – ifall du har missat släppet. Bandet är numer en trio med Henric Ottosson (trummor), Niclas Löfgren (bas) och Christian Sandberg (sång, gitarr). Det är utifrån det intervjun börjar. Christian står för svaren.

Med bara två medlemmar som formar låtarna är det så klart färre viljor, men också färre filter och färre idémakare. Vilka är fördelarna och nackdelarna med att bara vara två personer när det kommer till låtskrivandet?

– Den största fördelen är att det är lättare att repa och jamma fram idéer. Man behöver inte ägna så mycket tid till att lära andra personer riffen man knåpat ihop. En annan fördel med att vara färre personer är att det blir lite lättare att se ett helhetsperspektiv av materialet, och i vilken riktning låtarna bör formas för ett album.

– Nackdelen med det hela är ju den där sista riktiga kvalitetsstämpeln. ”Är det här tillräckligt bra? Kan vi göra om det här bättre?” Där saknar man definitivt fler öron.

Men nu är ni tre i bandet?

– Ja, vi var en duo under tiden vi gjorde plattan. Men nu har vi rekryterat min gamla barndomsvän Niclas Löfgren på bas, och Maim kommer köra på som trio.

När slutade Rikard Ottoson (bas, sång) spela i Maim?

– Han lämnade Maim hösten 2015.

Han spelade ett tag i både Ghost och Maim. Under tiden han dubblerade, hur påverkade det Maim när en av era medlemmar var med i ett så aktivt turnerande band som Ghost? Kändes han ”förlorad” den dag han berättade att han skulle börja spela med giganten Ghost?

– Det är klart att lite av bandets glöd dog under en period eftersom vi hade svårt att få ihop rep och möjligheter att spela live när Rikard turnerade så mycket. Men han kändes aldrig förlorad på det sättet. Han hade vårt absoluta stöd att göra den grejen. Det var alltid roligt att ses och repa de tillfällen han var hemma.

På senaste albumet lyckas jag höra en filmsampling från King Kong. Varför valde ni det citatet?

– Det stämmer. Det är från King Kong från 1976, från soundtracket. Henric föreslog att vi skulle göra ett riff av en melodi från det albumet. Riffet klippte vi bort men början av låten och slutpartiet på Sepulchral Haze är samplingar från det soundtracket.

Ni har filmsamplingar på alla era album – hur kommer det sig?

– Det är något vi alltid gillat att göra. Vi är ju extremt svaga för gammal death metal med samplingar, och det har blivit ett sätt att krydda kreativiteten.

Vilka filmer är det mer vi hör på senaste släppet?

– Trumpeterna är som sagt från King Kong-soundtracket. I slutet av The Judas Cradle är det ingen film, utan jag har spelat in ljudet av när jag skär upp en bit högrev hemma i köket.

Eh? Högrev? Varför?!

– Jag ville att en låt skulle avsluta med något äckligt ljud, men jag hade inte direkt någon konkret idé. Senare, när jag lagade mat hemma och började stycka upp en köttbit, så insåg jag hur äckligt det lät. Så jag tog bandaren och spelade in det. Jag gillar tanken på att man inte riktigt vet vad det är. Jag tycker det låter ungefär som något som lever i ett avlopp.

Skeletons är helt instrumental – hur kommer det sig? Den känns som en låt skapad med samma medel som övriga låtar (vers med mera), fast utan text och sång. Var det meningen från början eller bara det blev så?

– Vi har alltid strukturerat våra låtar med tanken att det ska släppas på vinyl. Med den låten gjorde vi samma sak som vi gjorde på albumet Deceased to Exist, att låta en instrumental låt avsluta A-sidan. Det ger helhetsintrycket lite mer djup samt att man är friare att sväva ut lite mer med riffen. Jag skrev några textrader till den när den var färdig, men vi tyckte den stod sig bra som den var.

Era förra album har sina texter på Metal Archives, är det ni som har lagt upp texterna? Och kan ni tänka er att göra det till senaste albumet?

– Nej, det är inte vi. Men roligt att någon tagit sig tid! Det får vi ordna.

Hur tycker du Christian det är att ha ansvaret för att sjunga?

– Det kändes ganska naturligt för mig att ta över sången. Jag har alltid skrivit mycket texter till Maim, så det här blev den perfekta utmaningen. Man fick ju kämpa lite i början för att ha full kraft med rösten genom tio låtar, men nu känns det rätt bra.

Hur förbereder du halsen inför inför inspelningar? Äter bullar med mjölk?

– Dubbelnougat funkar bra för rösten.

Mums! Ja, det låter troligt. Förresten, letade ni någonsin sångare?

– Nej, det gjorde vi aldrig, jag tog på mig rollen efter att Rikard slutade.

 Sepulchral Haze är min favorit på albumet. Vilken är din – och varför?

– Svår fråga. Men just nu tycker jag nog The Gnarling Dead. Den har lite av allt, och jag tycker den representerar känslan som vi har försökt förmedla sen vi startade bandet för elva år sedan.

Vilken känsla?

– Att death metal ska vara rått och skitigt, att det inte handlar om vem som spelar snabbast eller mest tekniskt.

Överhuvudtaget gillar jag när Maim drar ned på tempot och låter tyngre. Det kanske säger mer om mig än om er, men vad tycker du själv? Är ni bättre låtskrivare när ni drar ned tempot?

– Jag håller med. Vi har alltid influerats av band som Autopsy, Winter och tidiga Cathedral. Det ger lite mer dynamik och andrum i låtarna. Om det bara manglar på i 40 minuter kan det vara lätt att aggressiviteten och den där råa känslan försvinner. Vi har aldrig gillat rak två-takts döds, vi föredrar att variera låtarna så mycket som möjligt. Målet är att den ena låten inte ska vara den andra lik.

Kommentera

