Zornheym släpper konceptalbum från orkesterdiket

Hela middevippen – orkester, kör, dödsmetal.

Zornheym spelar symfonisk extrem-metal i stil med Carach Angren, med riktig stråkorkester och kör. Bandet kommer från Stockholm/Finspång och släpper debutalbum den 15:e september via holländska Non Serviam Records. Lyssna på The Opposed ovan. Bra metal och snygg, kostsam video.

Känns namnet igen? Bakom Zornheym står Tomas Nilsson, som tidigare spelade gitarr i Dark Funeral mellan 2011-2014 under just det aliaset. Namnet kommer från tyskan, zorn betyder ilska och heym boning: Ilskans boning.

– När jag började utforma det här konceptet tyckte jag att det namnet passade, så jag har bytt mitt eget alias till bara Zorn, säger han till Bara Metal.

Bandet består dessutom med medlemmar från bland annat Facebreaker och Diabolical. Zornheym har släppt två digitala singlar, The Opposed och A Silent God. Båda spåren finns med på kommande albumet.

– I början hade vi en tanke om att släppa en EP, men vi har bytt den idén till en fullängdare. Så plattan är inspelad i två olika faser.

– Jag började skriva låtarna 2014, men då var det bara jag i bandet. När de tre första låtarna var färdiga sökte jag folk till bandet som delade min vision. 2015 bestämde jag mig för att skriva dom orkestrala delarna själv istället för att anlita någon och i samma veva kontaktade jag stråkorkestern som vi använder på plattan. När stråket blev så organiskt bestämde vi oss även för att använda en riktig kör.

Zornheym har haft kontrakt med Non Serviam Records sedan sommaren 2016. Bolaget har valt att inte stressa på, utan har gett bandet den tid som behövdes för färdigställa låtarna. Materialet mixades och mastrades i våras, och varje låt har haft drygt 300 kanaler – Zorn beskriver det som ett jätteprojekt för Sverker Widgren från Wing studios.

– Vi samarbetar även med den finska konstnärinnan Anu Bring och gör en serietidning till releasen. Det är en koncept-platta som utspelar sig på ett mentalsjukhus och varje låt handlar om en patient och varje patient gestaltas sedan i ett kapitel i serietidningen.

Kommentera

