Overkills bästa album firar trettio år

”Vi tar över.”

Overkill

Jag har inte lyckats hitta exakt datum för när Taking Over släpptes. ”Nån gång i mars 1987” är allt jag hittar, och nu har det redan hunnit bli maj. Men jag vill ändå hylla ett av thrash metals bästa album någonsin, som i år fyller trettio år.

Overkill med Taking Over var, om jag minns rätt, det första amerikanska thrashband utanför the Big Four + Testament som fångade min uppmärksamhet. Jag gillar i stort sett alla låtar på Taking Over, och jag kan lyssna på det idag lika mycket som för trettio år sedan. Det perfekta introt i Deny the cross, snabba Wrecking crew, tunga Fear his name och Fatal if swallowed vars titel fick mig att slå upp ordet “fatal” ett lexikon, en titel hämtad från amerikansk varningstext på somliga giftiga produkter. Alla dessa är klassiker i mina öron. Likadant med Powersurge, Electro-violence och albumets stora clou – catchiga In union we stand. En låt som idag kanske mest framstår som en sjunga-med-i-dänga, men såna hymner är svåra att inte gilla.

Taking Over följde i traditionen att skildra hela bandet på omslaget (ett vanligt tema inom metal på den tiden, kolla till exempel Cinderellas klassiska hår-debut), men är också det sista albumet som hade den typen av gruppomslag för Overkills del. Det är dessutom ett gräsligt fult omslag, med någon sorts inklippt atombombsexplosion i bakgrunden (detta var en tid när Kalla kriget fortfarande var kallt). Titeln hade dock full täckning – Overkill tog över. Produktionen på Taking Over är mycket bättre än på debuten Feel the fire – vilket gör att riff, bas, Bobby Ellsworths ovanliga sångstil och trummor kommer fram mycket bättre.

Albumet spelades in mellan september och november 1986. Att döma av recensionerna var de flesta av låtarna skrivna långt tidigare, runt 1984, med Overkill II and Use your head som undantag. Både Wrecking crew och In union we stand är än idag inventarier på Overkills setlist.

En månad efter Taking Over var det Death Angels tur att träda fram i thrash metal-genren med The Ultraviolence. En ovanligt extrem underground-rörelse hade blivit mainstream.

Kommentera

