Ultra Silvam och Jordablod sätter Malmö på kartan

Det nya Uppsala.

IMG_4437

Malmö. Metal? Pjae. Pyramido har varit det mest framstående bandet de senaste åren, men plötsligt nu denna vår har två helt nya band – tidigare unheard of för min del – dykt upp och inte bara släppt ifrån sig hyfsat bra metal, utan svinigt bra metal.

*  *  *

Ultra Silvam är relativt nytt, 2015 lades grunderna och den demo som bandet släppte i nu i mars började sakta men säkert byggas upp redan då. Ultra Silvam, Transylvanien på latin, kommer alltså från min stad Malmö. Detta är bland det bästa jag hört under 2017. Jag vet dock ingenting om bandet mer än just Malmö och att det är en trio. Men Ultra Silvam låter hälsa följande:

– Vår strävan är att uppnå essensen av svartmetall, och vi är på sitt sätt en motreaktion till genrens generellt låga kvalitetsnivå, både på ett andligt, konstnärligt och musikaliskt plan. Inget lattjolajban, allt vi skiter ut görs med den starkaste respekt för genrens grundläggande värderingar, vilka jag anser vara lika odödligt relevanta idag som då.

.

Jordablod är också från Malmö, och började som ett enmansband 2015 av Filip Lundström men är numer (också) en trio. Detta är även det fantastisk black metal som jag lyssnat en hel del på sedan jag blev varse om dem. Bandet släpper nu debutalbumet Upon my Cremation Pyre via Iron Bonehead i maj, något jag ser fram emot. Att Jordablod hamnat på Iron Bonehead ger så klart eko inte bara i Malmö och Sverige utan hela världen.

Kommentera

