Kreator är som en Aladdin-ask

Meine Mutter always said…

20170206_201600

…Kreator is like a box of chocolates. Du vet aldrig vad du får. Så det var med viss spänning jag lyfte på locket och lyssnade på nya albumet Gods of Violence. Vad fanns i asken den här gången? Ska sanning fram är det ett tag sedan jag lyssnade på bandet aktivt, samma album flera gånger om, flera veckor i rad.

Kreator fångade mitt intresse när bandet släppte Extreme Aggressions 1989, genom musikvideon till Betrayer. Men det stannade där för min del. Bandet nostalgiserades, och kanske var det lika bra det. Kreators nittotal lär ha varit lika vilset som många andra äldre metalbands. Albumet Outcast är ett fint exempel. Somliga låtar på Outcast ger mig magont – Enemy Unseen är ett perfekt exempel, där det pinsamt tydligt hörs att låten bara är en rip off på Marilyn Manson som var populär just då.

Ni kan Aladdinaskens historia. Vissa praliner kommer, vissa går, vissa består. Vissa är äckliga. Vissa är goda. Trippelnöten lär vi aldrig få tillbaka. Inte heller det primitiva elaka ljud som präglade Kreator på åttiotalet. Men en del av de nya pralinerna är riktigt goda. Jag var inte såld på Phantom Antichrist (2012) men Kreators senaste verk är ett album jag har svårt att sluta lyssna på, trots att det är väldigt melodisk thrash metal som snuddar vid Arch Enemy eller annan liknande musik. Tja, typ In Flames.

Med imponerade texter som ”side by side as we’ll crush homophobia” (hur många band sjunger öppet om ett sådant ämne?!) och med flera bra låtar, så som Satan is Real (missa inte The Louvin Brothers låt med samma namn) är det svårt att inte gilla Kreator 2017. Jag trodde det inte, men jag föll för det pang bom. Och visst, somliga låtar är som pralinerna ingen vill ha. Medan somliga vill man ha fler av. Kreator är metals svar på Aladdin.

Kommentera

