Mastodon bortom allt hopp – nya låten får mig att famla efter näsduken

Besvikelsen.

Andra singelsläppet från Mastodons kommande album Emperor of Sand, som släpps i slutet av mars, är ett magplask. En stor besvikelse. Det första jag hör är Brann Dailors söta röst ihop med poppig rock. Chockad och slokörad famlade jag efter näsduk för att torka eventuella tårar. Detta är krimskrams. Kommersiellt glitter anpassat för att radiostationer, så som Sveriges Radio, ska börja spela bandet.

1280px-ursynalia_2012_mastodon_03

Jag stängde av låten innan den var över, och fyra timmar senare vågade jag lyssna igen. Mest för att det är som att pilla i ett sår (plus att jag ville höra hela låten innan jag helt och hållet uttalade mig).

Den lista som Bara Metal satte ihop efter förra albumet, vars rubrik  var följande:

Mastodon har blivit kassa – och här är varför

…den listan är mer aktuell än någonsin. Låten Show Yourself innehåller följande punkter:

• Tröttsamt catchiga sångmelodier

• Brann Dailor på sång

• Sämre låtar over all

• Fokus på att stötta melodiösa refränger, på bekostnad av tuffa riff

Nu är det ju så att detta inte är första singeln. Redan förra veckan kom Sultan’s Palace. Den låten är inte lika sliskig, den har tuffa riff istället för tröttsamt komp och mer av det där progressivt underliga som gjort Mastodon till vad de en gång var. Men – det är bara halvbra.

Kommentera

