Exklusiv intervju – Grift: ”Jag skriver för det mesta låtarna på akustisk gitarr”

Malmö. Fredag. Text. Titel.

Processed with VSCO with b2 preset

Grift, tillsammans med Coffin Creep, spelar på RETO i Folkets Park i Malmö på fredag. Kom dit, för kvalitetsmetal i Malmö kräver fullt stöd. Arrangör är Club Abraxas.

Erik Gärdefors, alltså Grift, har haft full höst, med två splittar och flera spelningar – bland annat akustiska framträdanden. Bara Metal passade på ge honom ännu mer att göra genom att intervjua honom inför Malmö-spelningen.

Du har precis spelat två live-spelningar helt akustiskt, och gett ut en splitt med akustiska versioner – vad är de stora skillnaderna att spela akustiskt live jämfört med vanligt?

– Den största skillnaden är nog att man känner sig mer utsatt när man framför låtarna akustiskt. Allt blir så avskalat och rent. Man har ingen ljudmatta att gömma sig bakom. Jag gillar den kontrasten mot att spela på stark volym och gallskrika till det smakar blod i munnen. Jag skriver faktiskt för det mesta låtarna på akustisk gitarr, så egentligen är det inte en så stor grej för mig att framföra dem akustiskt.

Det går att se Eremiten Esaias akustiska version på Grifts facebooksida. Testade du att behålla sångstil, eller var det givet att sjunga rent?

– Jag testade flera olika sångstilar när jag repade hemma. Det var inte alls självklart att jag skulle sjunga rent, men efter viss tvekan så bestämde jag mig för att gå all in och göra det så avskalat som möjligt. På vissa låtar, som inte blev filmade, kombinerade jag min rena sång med mina klassiska grift-yl, det beror helt på vad som passar texten och stämningen för stunden.

Grift har nyligen också släppt en split med Drudkh. Hur gick det till när ni två matchades ihop?

– Jag har varit i kontakt med Roman i Drudkh under några år. Han släppte kassetversionen av Fyra Elegier på hans egna bolag. Han är precis som jag intresserad av sitt lands traditioner och sätt att uttrycka sig på. Han läser pre-modernistisk ukrainsk poesi, och jag är som bekant en ganska stor beundrare av svensk skaldekonst från samma tid. Så vi har en del gemensamma element som vi vill föra in i våra respektive band. Han föreslog att vi skulle göra en splitt, och på den vägen är det.

När vi kort träffades i Stockholm, efter din spelning, berättade att du aldrig kom igång som förband till Panopticon – var det bara en fråga om dåligt ljud på scen, eller vad?

– Ja, det var bara lite olyckligt med scenljudet. Det kan vara svårt att komma i rätt stämning då. Hela evenemanget var annars jättelyckat och välordnat av Nordvis och Bored to Death Bookings. Nu ser vi fram emot att för första gången spela i Malmö nu på fredag!

Du verkar föredra korta, gärna enstaviga titlar (till skillnad mot till exempel Nile och Inquisition som har långa komplicerade namn på sina låtar). Hur kommer det sig?

– Ja, jag gillar nog generellt titlar som inte är så tydliga eller precisa. Det gör att mottagaren i högre grad själv får en chans att tolka och delta i verket. Men det beror ju helt på vad för typ av texter man skriver.

– Om jag minns rätt så skriver Nile väldigt ingående episka texter, kopplade till historiska händelser och legender som man redan känner till. Då lämpar det sig bättre med långa beskrivande titlar tycker jag.

Så vad kommer först? Titel eller text? 

– För det mesta betitlar jag låten efter att jag har skrivit texten. Det blir som en summering av hela texten och är såklart jätteviktig för mig. Men på min senaste split med Drudkh, Hägringar, så bestämde jag faktiskt från början att låtarna skulle heta just Källan och Cirkeln och skrev texterna utifrån vad jag såg i titlarna.

– Ibland kan mina låttitlar och texter te sig metaforiska och ganska suggestiva. De texterna öppnar upp för alternativa tolkningar medan texter med en mer berättande ton är mer raka och koncisa, som till exempel texten till Eremiten Esaias. Valet av titel för en hel skiva är såklart på ett sätt allra viktigast eftersom den ska spegla hela innehållet.

Torbjörn Hallgren

Foto: Stormvild

 

Kommentera

