Heavydeath om nya albumet: ”Vi har försökt att få in lite mer variation än debutalbumet”

hdlive

Vilket år 2016 är! För just när man sitter och funderar över årets tio bästa album, dyker Heavydeath upp med ett album som verkligen är med och slåss om saken. Andra fulllängdaren In Circles We Die spelades in i två sessioner. Trummorna i april under ett intensivt dygn i en källarlokal i Stockholm. Resten spelades in i Uddevalla senare under sommaren.

Bara Metal ville veta allt. Nicklas Rudolfsson [sång, gitarr] ställde upp.

Berätta om det där trum-dygnet i Stockholm! Det låter pressat.

– Jag åkte upp till Stockholm en förmiddag och träffade Daniel [Moilanen] i en replokal som han har tillgång till. Riggade upp en liten mobil studio och började repa och spela in låt för låt. Flertal av låtarna hade han inte hört innan men det rullade på snabbt. Om jag minns rätt satte han 7-8 låtar under eftermiddagen och kvällen. Detta inklusive rep, mat och öl. Sen fortsatte vi följande förmiddag och spelade in 4-5 låtar till. Strax efter lunchtid tog jag tåget hem till Ljungskile igen.

Snacka om effektivitet!

– Ja. Jag får helt klart säga att Daniel Moilanen är en grym trummis. Nog för att Heavydeath har relativt simpla trum-arrangemang och komp men det är jävligt bra jobbat att sätta så mycket material under så få timmar.

Och resten av albumet?

– Det spelade vi in i Uddevalla under juni månad. Även den sessionen var totalt ganska få timmar så vi har inte lagt så mycket tid som många andra band gör. Dels för att vi finansierar allt ur egen ficka men också för att jag inbillar mig att vi kan få till ett visst flyt och sound om vi inte jobbar oss för mycket med det hela. Visst det blir lite små så kallade misstag här och där men det kan också fånga en viss stämning.

– Precis som debutplattan Eternal Sleepwalker så är grunden bara trummor, en gitarr, alltså bara en kompgura fast flera mickade stärkare samtidigt, bas och sång. Men den här gången har jag faktiskt lagt på några enstaka gitarrpålägg som en melodi eller slinga i bakgrunden för att få en fylligare stämning i något parti. Så lite har vi avancerat – ha ha.

Du tog hand om mixning och mastring, gissar jag?

– Nej. Johan Bäckman [bas] mixade plattan i sin enkla hemstudio. Mastringen lät vi Andy La Rocque på Sonic Train Studios göra, främst för att vi var så trötta på mixen samt att det kan vara bra att låta någon annan göra det sista. Jag har känt Andy i många år så det var ett enkelt val att låta han göra det jobbet.

Berätta om låtarna! Mina tre favoriter så här långt är In Circles we Die, The Old One och The Few Remains.

– Vad gäller materialet och låtarna i sig så har vi försökt att få in lite mer variation än debutalbumet. Vore tråkigt att upprepa sig för mycket. Om vi lyckats vet jag inte riktigt men jag tror att låtarna skiljer sig lite mer. Vilket är bra när det är relativt långa låtar och ganska mycket material på plattan. Det känns I alla fall så när man repat. Några av låtarna har tidigare varit med på demos men merparten är helt nya.

– Jag har skrivit alla låtarna mellan 2014-2016. Johan och Daniel har också varit med och haft en del input kring arrangemang och andra detaljer. Just titelspåret In Circles We Die var inte färdigskriven när vi spelade in utan det blev att jag mer utgick med riffande utifrån Daniels trummande som råkade bli dubbelkaggar genom hela låten med rytmiska pukpartier här och där. Så har vi gjort några låtar tidigare, typ improvisera fram riff i trumtakter som växer fram. Låtar som jag minns nu från tidigare inspelningar är Beyond the Riphean Mountains och typ hela DEMO XII The Storm.

– Vi ska försöka få tummen ur och göra några gigs nästa år har vi tänkt också. Minst två låtar från nya plattan bör få plats i ett nytt liveset. Vi har ett gig bokat på en festival i Frankrike till sommaren. Men några till vill vi allt göra.

Har du egna favoriter?

– Jag har inte lyssnat speciellt mycket på materialet efter mixningen. Men för att nämna några låtar jag gillar att spela så får det bli As We Foretold, The Few Remains och Slumbering Monolith.

Hade ni bolag klart och färdigt när ni drog igång?

– Nej. Vi började spela in utan att ha något bolag eller kontrakt. Ett tag funderade jag på att bara släppa den via bandcamp och vinyl själva men insåg snabbt att vi inte kommer ha tid att rodda fysiska släpp. Så vi kontaktade lite folk som jag, eller vi, jobbat med tidigare och det blev ganska snabbt bestämt att Aftermath Music skulle släppa CD och Flowing Downwards kassett.

– Vi skickade också några råmixade låtar till Iron Bonehead för att se om han ville släppa vinylversionen och han nappade. På grund av låtarnas längd, åtta stycken vad vi kallar huvudlåtar, fick det bli en dubbelvinyl för att få optimal ljudkvalité. Eftersom vi spelade in mer än de åtta låtar som vi anser är huvudlåtarna för albumet fick resterade bli utspridda som bonuslåtar, inte för att de är sämre men vi tyckte de åtta passade bättre ihop.

– CD har bonuslåten They Had No Names som är en nyinspelad version av en tidigare utgiven demolåt. Kassetten har bonuslåten While Life Melts som jag inte minns är släppt officiellt tidigare som demo, möjligen att någon har den som rehearsal version mp3 eller liknande. Bandcamp versionen har två bonuslåtar The Old One och Fatal Reflection. Sen finns det faktiskt ett lite kortare stycke ”Death of Summer” på några minuter som platsade in på en av vinylsidorna. Alla utgåvorna släpps under november om det inte strular i någon tillverkning, ta i trä. Bandcamp versionen är iaf helt hundra att den släpps 1:a november.

Är detta er nya grej? Att släppa fullängdare i framtiden, bort från demos?

– Ja, vi har släppt lite för många demos officiellt enligt mig. Så jag tror inte vi kommer släppa mer demos i framtiden. Men fullängdare, ep och singlar.

FOTNOT: För Heavydeaths redogörelse över alla demos, läs denna intervju.

 

Ett svar to “Heavydeath om nya albumet: ”Vi har försökt att få in lite mer variation än debutalbumet””

  1. Christofer Says:

    Grymt bra band, givet köp nästa månad.

Kommentera

