Lyssna på nytt från Grift och Drudkh när banden släpper split tillsammans

3540360834_photo

Nytt från Grift! Och du kan lyssna på första spåret redan nu, eller vänta tills mitten av september när splitten med Drudkh släpps. Men först lite historia: Nån gång på åttiotalet delade metalgenren upp sig i två läger – de som gillade party, och de som slutade le och drog sig undan i allvaret. Trettio år senare är det den senare gruppen som släpper bäst musik. Till det gänget hamnar så klart alla musiker som sätter musik till vemodet, och en av de bästa på detta är Grift.

Ni kan läsa Bara Metals intervju från 2015 med Grift nedan, alltså med Erik Gärdefors, men ni kan framförallt lyssna på ny musik från båda två här nedan.

.

I Grifts musik, i Syners omslag och framför allt i låten Svältorna tycker jag du lyfter fram skog och skandinavisk natur på ett sätt som är väldigt annorlunda inom black metal – ofta är skogen den äkta grejen, den är mäktig, mörk med höga träd och anti-urban, men du lyfter istället fram en helt annan typ av natur – svältor, kalhygge. Hur kom du på detta?

– Jag försöker att inte begränsas av allt man traditionellt förknippar med black metal. Så fort människor kategoriserar in en artist i ett givet fack, som till exempel black metal, förutsätts det för jämnan att allt ska vara som det alltid har varit. Så tänker inte jag, för jag har inget behov av att kategoriseras in i ett givet fack.

– Det jag gör med Grift är högst personligt, och därför kan texterna, musiken och layouten ta sitt uttryck på många olika sätt. Sen är det klart att man kan höra och se vad jag har varit inspirerad av, men det är ju ofrånkomligt och absolut inget fel med. Hur skulle Pär Lagerkvist formulerat sig om han inte hade påverkats starkt av bibelns arkaiska språk, eller hur hade tidiga Dissection låtit om Jon hade gillat Metallica. Jag väljer att skriva om det som påverkar mig starkt emotionellt och som passar in i Grifts estetik.

– Jag minns den morgonen då jag vaknade upp till ljudet av skördare utanför mitt barndomshem. Det var Skara stift som skövlade den granskog som jag lekt i som barn. På bara några timmar var allt försvunnet. Det går att bedriva en mer hållbar form av skogsbruk där man successivt gallrar skogen istället för att döda allt på en halv dag. Och det är minst lika ekonomisk som total slutavverkning, men det förstår tydligen inte kyrkan. Jag berör detta i en strof i låten Aftonlandet.

– Inspirationen till texten Svältorna fick jag när jag läste om svältbygden i hjärtat av Västergötland. Jag ville förmedla svälten i dubbel bemärkelse: Dels det karga landskapet som var svårt att odla upp, men också det själsliga armodet som fanns, och som finns kvar inom oss. Musikvideon till låten filmade vi på Österplana hed och vall, på karg allvarsmark, innan ljungen stod i blom.

LÄS HELA INTERVJUN HÄR

Kommentera

