Exklusiv intervju – Nazghor: ”Det ligger så mycket mer än bara mangel och hat bakom våra låtar.”

Years active: 2012-Nu

Antal album släppta: Fem

Med sådan statistik är det klart man blir nyfiken. Produktiva Nazghor från Uppsala har i år dessutom släppt ett album, Death’s Withered Chants, som är svårt att inte gilla, och som därför rönt bandet flera bra recensioner.

Bara Metal ville veta mer. Och hela bandet slöt upp för att svara. Denna intervju står alla i Nazghor bakom: Nekhrid [sång], Armageddor [gitarr], Angst [gitarr], Crowlech [bas] och Cosmarul [trummor].

2

Fem album på fyra år. De flesta band tar typ tre, fyra år på sig per släpp. Varför gör ni tvärtom? Varför är det så bråttom?

– För oss finns det inget ”tvärtom” eller riktlinjer på hur mycket musik som du kan producera under ett decennium. Efter att vi har skapat ett album så har vi precis som många andra band kvar musikaliska stycken och musikaliska idéer. Vi ser ingen poäng med att kassera dessa. Vi känner att vi har överträffa oss själva varje gång och då spelar det ingen roll hur lång tid det har gått mellan skivorna, så länge vi känner oss nöjda. Men att vi skulle producera mycket musik visste vi om från början.

Med så många album, hur skulle ni beskriva er utveckling från Life Impaled (2013) till årets Death’s Withered Chants?

Life Impaled gjordes på mycket kort tid. Inte för att vi hade någon deadline eller dylikt, utan för att med ett nystartat band utan livespelningar, merchandise eller andra bandrelaterade händelser så kunde vi ägna all tid åt att skriva musik. Utveklingen har varit stor, snabb och lärorik. Uppföljaren Upon the Darkest Season tog lite längre tid att utveckla eftersom vi nu hade ny utrustning och flera inblandade. På den tiden var vi fortfarande inte intresserade av ”cleant” eller professionellt sound. Alla låtar spelades in, mixades och mastrades av Nazghor, och detta gjorde vi även med skiva tre och fyra. Eftersom vi själva gjorde hela jobbet så utvecklades vi även som tekniker – varje skiva lät klarare och klarare.

– Nu hade vi emellertid nått ut till en publik och kände att vi ville lägga på ännu en växel och ta projektet till en annan dimension. För första gången i Nazghors historia så skulle vi därför samarbeta med en ljudtekniker. När Death’s Withered Chants var färdiginspelad och mixad så skickade vi skivan till Jaime i Barcelona för en touch av mastering. Vi kände direkt en koppling till soundet och bestämde oss för att ge ut skivan. Vi vill ännu en gång poängtera att vi aldrig släpper något som vi inte är helt nöjda med och kommer att fortsätta så tills vi känner att vi inte kan utvecklas längre.

Jag kan inte sluta lyssna på Under a Venomous Spell och Craft of the Nihilist eller Road to Dead Meadows. Ni kanske inte föredrar ordet ”catchy” men det är precis hur jag upplever dem. Var ligger er ambition när ni sätter ihop en låt?

– Nazghor tillhör absolut inte till den mest svårlyssnade klassen av brutal musik. Vi är inte intresserade av att spela fortast eller vara de mest extrema. Något som dock är viktigt för bandet är att hela skivan ska vara ”lyssningbar” och att alla låtar ska kunna leva för sig själva. Det finns ingen som hittills sagt att ”den Nazghor-skivan var dålig förutom den låten” och så vidare. Varje skiva ska enligt oss vara komplett och ha alla element som krävs för en komplett Nazghor-skiva.

– Du skulle kunna stoppa in låtarna Cremation the Satanic Rite och Inheritance of the Cross i en pott medan Complete Unholyness och Within Crimson Kingdom tillhör en annan pott. Varje låt fyller en funktion i skivorna. Detta kan upplevas som ”catchy” i och med att vi fångar lyssnaren till att höra hela låten. Det räcker inte att lyssna på en vers för en hel upplevelse av en Nazghor-låt, utan du vill höra hela låten. En annan aspekt som gör våra låtar mer ”catchy” är att man genast känner igen mönstret och tillgängligheten som dessa låtar bjuder på. Här finns inga komplikationer, vare sig kvantitativa eller progressiva.

Så här beskriver Nöjesguiden ert album: ”Melodierna bär mer av melankoli än snarare det aggressiva hat som svartmetall tenderar att uppfyllas av, men däremot är låtarnas karaktär oftare mer intensiv än ödesmättad.” Hur ser ni på den beskrivningen?

– Som vi tidigare nämnt så komponerar vi inte låtarna för att de ska kännas som vanliga black metal-låtar. Med varje låt har vi en berättelse att framföra och detta är minst lika viktigt på den musikaliska fronten.  Man ska kunna uppfatta känslor som dramatiskt speglar det som sägs. Vad som exakt menas med ”intensiv än ödesmättad” kan tolkas på olika sätt. Dock är en sak väldigt klar, och det är det faktum att det ligger så mycket mer än bara mangel och hat bakom; för oss är våra melodier cirkeln som det musikaliska ska kretsa runt. En melodislinga beskriver så mycket mer än flera timmars mangel.

Titelspåret Death’s Withered Chants fick mig att sätta kaffet i vrångstrupen. Inte minst genom falsettsången som så tydligt hörs – hur kom den till? 

– Redan under Diabolical Teachings-perioden kände vi för att tillföra nya element. Nekhrid bär ansvaret för att låten Eternal Depth of Faith and Devotion for the Unholy Abyss blev till. När vi sedan pratade om att göra något nytt som skulle bryta mönstret igen så var det självklart att det inte skulle bli en till ballad. Armageddor kom då med idén om en melankolisk låt med körer och inslag av viking-element. Det hela lät långt från Nazghor till en början, men vi visste att om vi verkligen tog oss an uppdraget så skulle vi klara det.

”Black metal bands today … are more competitive” läste jag nyligen i en intervju med er – kan ni utveckla det?

– För 20–30 år sen så anordnade band spelningar åt varandra. Man hjälpte varandra med inspelningar, man agerade roadie åt varandra och man åkte långt för att se varandras spelningar. När man pratar med äldre musiker, läser intervjuer med större band eller läser böcker om dem så får man det konstaterat. Man kunde till och med åka till Norge för att se ett band som var lika stort eller mindre än ditt eget. Black metal-band höll ihop för att få det hela att cirkulera. Det existerar inte idag, i alla fall inte på samma sätt.

När ni jämför er med andra band, till exempel ljudbild eller vilken studio de valt eller scenshow – vad kommer ni fram till? Vad påverkar er, och vad avskräcker er?

– Vi jämför aldrig Nazghor med andra band vad gäller ljudbild. Vi har valt det sound vi har och skulle vi vilja ha ett väldigt klart sound så skulle vi betala någon dyr och känd studio den enorma summan det kostar. Vad gäller scenshow så kan man alltid hämta inspiration från andra akter. Något som dock är absolut förbjudet är att bära kläder med annat budskap än det som vi framför på scenen. Svart symboliserar mörkret som annullerar all religion och blodet mitt deltagande och närvaron i det mörkret. Hur skulle du se på oss om vi hade Jack Daniels-t-shirt på oss under vår show? Nekhrid bevittnade en spelning med ett respekterat mellanstort svensk band för några år sedan, där sångaren kom ut med en t-shirt med reklam på samtidigt som han försökte framföra något seriöst. Det gick inte hem hos Nekhrid och han gick efter två låtar.

Ni lär ha blodiga konserter. Vad betyder blodet för er? Och rent praktiskt, hur får ni tag i blodet och hur förvarar ni det? 

– När du förbereder dig för att gå upp på scenen så finns det många detaljer att tänka på. Vi förbereder oss för den mässan som komma skall och vi pratar om status inför den. När vi sedan ställer oss i position för att ta emot blodet så har vi lämnat alla tankar bakom oss och vi är redo att sammankoppla budskapet med publiken. För vissa är blodet att ta på sig en mask och gå in i en roll, vi går i en roll men vi tar inte på oss masken, utan vi tar av masken genom att hälla blod över oss. Vi tar bort masken som vi bär i vardagen när vi blundar för allt skit som religion för med sig och vad den står för.

– Och blodet, det går att köpa på många ställen och förvaras i flaska.

5

Var står black metal idag – vi har haft rätten att häda sedan 50-talet till exempel, och det var länge sedan Siewert Öholm var upprörd. Är det bara en musikstil eller behöver vi motstånd mot religion och dess inflytande mer än någonsin idag?

– Det existerar musik med motsatta budskap gentemot våra. Den typen av musik gör motstånd mot något precis som många andra musikstilar. Lika mycket som dessa musikstilar inte bara är musik så är black metal ett sätt att leva och dö. Ingen skulle påstå att vi behöver motstånd mot religion nu mer än förr då kyrkan faktiskt hade betydligt större makt för hundratals år sedan, men vi behöver hålla det aktivt. Idag är black metal större än någonsin och fler och fler känner sig dragna till den eller respekterar den. Rent ideologiskt så är det mesta av dagens black metal en symbol för de flesta att identifiera sig med om man står utanför religion eller är emot den. Många tar till sig av black metal fastän de inte dyrkar vare sig mörker eller döden. Idag handlar nog det hela om slaget mellan religion och frihet.

Nytt album 2017?

– Vi vill göra fler skivor om vi känner oss produktiva vilket vi har gjort i fyra år nu. Vi har ingenting just nu som kan innebära en ny skiva men vi jobbar effektivt när vi väl gör det. Om det kommer en ny skiva nästa år? Kanske. Vi har alla förutsägningar för det; vi är samma band och vi blir större och bättre för varje epok.

bunker

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: