Tio punkter om Metallicas nya låt Hardwired

Idag läste jag i Skånska Dagbladet att Metallica släpper nytt album i november, och att första singeln Hardwired …to self-destruct redan finns att lyssna på.

Det visste jag ju redan. Och alla ni andra också. För det har knappast undgått någon, varken prenumeranter på Skånskan eller snap-chatters att Metallica är tillbaka sedan fyra dagar. Men det har ju heller aldrig varit borta, med tre, fyra, fem klassiska album som metalfans aldrig kommer att sluta lyssna på.

Här är tio tankar som kom till mig som en blixt från ovan efter att ha hört Hardwired.

1. Det är en thrashdänga, en snabb låt.

2. Det är inte en ballad. Men ska vi gissa att fjärde spåret Moth into Flame är det?

3. Det är bra. Det är catchy.

4. Det är slaskigt. Och den är kort.

5. Den har ett gitarrsolo (och Kirk målar sina naglar).

6. Greg Fidelman producerar. Inte Rick Rubin.

7. Det är hajpat och ALLA har något att säga om den. Vilket inkluderar den här tämligen meningslösa listan.

8. Det är en låt som visar att Metallica inte längre bara är ett turnerande band, utan ett band som fortfarande kan komponera thrash metal. Och det är en revansch mot allt hån efter Lulu.

9. Det är, och detta är viktigt, en låt vars styrka ligger i att den överträffar allt Metallica gjort de senaste 20-25 åren, men den kan inte jämföras med vad de bästa yngre krafterna av idag skapar.

10. Handen på hjärtat – finns det någon som tror att resten av albumet kan hålla samma klass?

 

5 svar to “Tio punkter om Metallicas nya låt Hardwired”

  1. galacticmutilator Says:

    ”en låt vars styrka ligger i att den överträffar allt Metallica gjort de senaste 20-25 åren”

    Ok då men det säger väl inte så mycket när de har ägnat de åren åt att släppa en massa skit? Hardwired är fortfarande en jävligt trist låt, uppbyggd på två tråkiga riff och styltigt trummande. Lägg till en fånig text och ett meninglöst solo på det och du har en rejäl bit sunk. Visst, de har höjt tempot men det hjälper liksom inte när resten av låten inte håller måttet.

    Så gnällig är jag.😉

    • Bara metal Says:

      “…en låt vars styrka ligger i att den överträffar allt Metallica gjort de senaste 20-25 åren” är det mest fyndiga jag har skrivit i hela mitt liv, för att det just säger ingenting om hur ”bra” bedömningen ”bra” är i detta sammanhang. Du fattade grejen. Men det är definitivt en låt som komemr framföras live under ett normalt gig, och inte gömmas undan. Frågan är – kommer resten av albumet att gömmas undan när Metallica spelar live, eller finns det fler låtar som klarar ribban som Hardwired lyckades hoppa över?

      • galacticmutilator Says:

        Såg att de nu hade framfört den för första gången på en spelning i Minneapolis och den lär väl som du säger bli en fast del i deras repertoar ett bra tag framöver. Och om de bara håller nere låtlängden så tror jag att de kan klämma in ett par till låtar från nya skivan. St Anger och Magnetdöden drogs ju med dåliga låtar som dessutom var alldeles för långa. Nu har jag dålig koll på dagens Metallica men spelar de något överhuvudtaget från de skivorna live?

      • Bara metal Says:

        När jag såg dem i Big Four spelade de en låt som tydligen heter All Nightmare Long, som jag aldrig hört. Den var transport. Den kan möjligen komma från nåt nyare album? Sedan spelar de Cyanide från Detah Magnetic ibland. En låt jag aldrig fattat.

  2. Jonn Palmér Jeppsson (@jpalmerjeppsson) Says:

    Jag blev jätteglad av att den här låten är så kort. Sedan läste jag att hela skivan är 80 minuter lång och då dalade entusiasmen mycket fort. Bättre att lyssna på nya Anaal Nathrakh i stället.

Kommentera

