Trådar, patches och en jeansväst – ett fan berättar hur en riktig battle-väst blir till

”Att välja back patch var en big deal…”

Battleväst 2

Amanda Nordgren skriver idag ett gästinlägg för Bara Metal. Det gör hon för att hon, till skillnad mot mig, har en grym battle-väst – ni vet, en jeansväst med patches, men inte vilka patches som helst. Det finns ju en viss symbolik.

Så Bara Metal skickade iväg följande fråga: ”Skulle du kunna berätta om hur den kom till, vad som finns på den, och vad den betyder?” Och kunde hon?! Detta är i stort sett en lektion i battle-väst:

”Det var den själadödande influensan hösten 2014 som satte fart på min väst. Fast tanken på den och planen för den hade då redan funnits ett tag.

Under de tio dagar jag var hemma från jobbet på grund av ett virus som sades härstamma från samma virus som orsakade Digerdöden  (vilket kändes passande) hann jag se nästan alla filmer Danny Trejo någonsin varit med i, med undantag av de jag redan hade sett. Och så hann jag fästa min Napalm Death-patch på västen och sy på min back patch med Wolves in the Throne Room. Det tog en jäkla tid eftersom kanterna inte var sydda när jag fick den i posten. Men tillfrisknade gjorde jag.

För mig är det viktigt att de band jag väljer att ha på min väst står för bra åsikter, förutom bra musik. Mark Greenways brummie-mellansnack om att vi alla är fria att älska vem vi vill, innan han rev av Napalms cover av Nazi Punks Fuck Off, när jag såg dem live, ger dem en självklar plats på västen. Napalm Death är också en av anledningarna till att jag började lyssna på metal.

Battleväst 3Att välja back patch var en big deal men jag tänker att en back patch med ett band vars första skiva var inbäddad i mossa inte kan gå fel. Dessutom har Wolves varit övergrymma de gånger jag har sett dem live. Jag gillar att den enda ljuskälla i lokalen under deras konserter är små blå lampor fästa på deras instrument, som lyser upp precis så mycket att de kan se vad de spelar. De är också ett band som vågar ta sin musik i nya riktningar vilket gör dem intressanta för mig.

När jag och min bror Isac såg Mutilation Rites på KB18 en måndag utgjorde vi en tredjedel av publiken. Jag hade inte hunnit lyssna på dem så mycket innan konserten och köpte mest patchen för att stötta dem. Jag var först osäker på om deras märke skulle få ta en så central plats på västen. Men med tiden har deras sound växt på mig så mycket att det känns helt självklart nu. Och bandet har en gång spelat i visningsrummet på ett begravningshem, det är metal.

Från början hade jag tänkt ha min väst helt i svart och vitt, men när jag fick mitt Totalt Jävla Mörker-märke av brorsan smög sig färg in. Sen tillkom även patchen med Solbrud, också i färg. Solbrud får vara med på västen eftersom de, när jag såg dem första gången, körde så hårt att jag mådde illa och sedan hade lock för öronen fram till eftermiddagen dagen efter.

Svartidaudi-patchen hamnade nyligen på västen, trots att den köptes för snart ett år sedan. Det tog tid för jag hade svårt att få plats med den, men efter lite omflyttningar gick det. Svartidaudi får representera hela den isländska metalscenen, den metalscen jag tycker är mest intressant för tillfället.

Det senaste tillägget på västen är Chelsea Wolfe. Hon får vara med för att hon är fantastisk. Jag skulle vilja ha fler kvinnor på västen så om nån hittar en patch med Thorr’s Hammer till exempel, let me know.”

Amanda Nordgren

Battleväst

Kommentera

