Master of Puppets fyller 30 år

Eller är det imorrn?

547

Ett av världens absolut bästa album någonsin fyller jämnt. Uppgifterna går isär om exakt när albumet gavs ut: 21 februari i USA, 23 februari Sverige och uppgifter om 3 mars finns också för den som undersöker saken. Skit samma. 30 år!

Första gången jag hörde hur bra detta album var – innan jag alltså ens hade hört det – var genom min metalpolare som köpt det och var fullständigt salig. Jag minns fortfarande exakt var jag befann mig när han sa det, på sån där dra-runt-promenad som man tog som barn/ungdom när man bara snackade om allt som engagerade en. Jag var 14, han var 12 (blir musik någonsin lika bra som när man var så ung och fullkomligt absorberade allt?!)

Det var lätt att förstå hans entusiasm. Låtar som Master, Battery, Sanatarium och Orion är outstanding. Grattis Master.

Flemming Rasmussen var producent tillsammans med Metallica och han kommer för alltid gå till historien som den producent som skapade de album Metallica är bäst på. Han lär ha fått jobbet bland annat genom sitt arbete med Rainbow som Lars Ulrich gillade. Och by the way, här har ni hans anteckningar, notes, från inspelningen. Historiska dokument.

Kommentera

