Scott Weiland är död

Detta är beyond tråkiga nyheter – Scott Weiland är död. Funnen död på sin turnébuss.

Hans band Stone Temple Pilots var ett band jag lyssnade extremt mycket på under en tid på nittiotalet. Det var som om musiken och texterna talade till mig, ni vet, det låter klyschigt och pinsamt men ibland är man mottaglig.

Jag minns också hur han i ett svenskt hårdrocksprogram (Diesel?) fick frågan varför han tackade Gud i sleeven till första albumet, att tacka Gud är ju liksom väldigt icke-metal – varpå svaret var att han bland annat tackade Gud för att han hade en flickvän att knulla med. Det svaret var så oerhört rock’n roll att det gick rakt genom rutan. Shit, nu minns jag ännu mer, när jag klippte håret kort försökte jag ett tag ha det som Scott Weiland, för han såg både tuff och snygg ut.

Scott Weiland hade problem med droger. Och hans död är med stor sannolikhet drogrelaterad (det brukar var det när man hittas död på en turnébuss). Detta är hans bästa låt som han har medverkat på. Eller en av dem. Definitivt från det bästa album han har medverkat på. Eller ett av dem, för alla de tre första STP-albumen minns jag som fenomenala.

Vill du läsa fler reaktioner på detta? Hans ex-fru skriver något inget fan bör missa.

Kommentera

