Tolv sjuka album du har missat under 2015

Har du järnkoll?

a3573875715_10

Sommaren och semestern är min chans att ta igen och lyssna på band som jag inte hunnit sätta mig in i under våren. Ofta finns det en del sjukt bra album som bara blivit liggande, ofta hittar jag album jag helt enkelt missat när jag slipper jobba åtta timmar varje dag och istället kunna surfa runt på metalsajter.

Så därför, här är ett uppsamlingsheat, en lista på tolv sjuka band vars 2015-släpp jag inte skrivit om ännu, en del av dem fantastiskt bra som Outre, Akhlys, Devouring Star och Leviathan. Du hittar alltså inte Vattnet Viskar på listan, inte heller Pissgrave eller Cruciamentum, eftersom den här listan bara består av tips som jag missat att blogga om tidigare i år.

Läs, lyssna, klaga och kom med egna tips – här är några av de riktigt bra banden jag (och du?) missat i år.

Dead in the MangerCessation

Hemlighetsmakeri och hyschhysch, bra black metal åt det europeiska hållet och ett underligt namn som gissningsvis syftar på Jesus krubba. Eller? Ligger på skivbolaget 20 Buck Spin där även Obsequiae befinner sig.

OutreGhost Chants

Polsk black metal är fantastisk, det har Mgla bevisat, och det gör även Outre. Det här påminner om Svartidaudi när det är som bäst. För snabb kontroll av mitt påstående – gå till sjätte spåret Vengeance. Bandet söker för övrigt sångare.

LeviathanScar Sighted

Jag upptäckte Leviathan sent i livet, för några år sedan. Sånt händer. Och det här släppet missade jag. Sånt händer också. Så när jag väl fick tips om att detta är något man ska lyssna på, då var det bara att krypa till korset. Otroligt bra album som borde vara med på många av årets topp-tio-listor.

Vill du upptäcka fler aktuella onemanblackmetalband tipsar jag om Downfall of Nur från Argentina, som fullängdsdebuterade i år.

MonolordVænir

Jag vet inte varför jag missade detta. Krossande tunga riff körda i en cementblandare och insvepta i mögliga, blöta kläder från en instängd vind. Påminner som alla hör om ett annat svenskt band, Heavydeath, och om italienska Ufomammut. Vill du ha det ännu tyngre pillar du dig vidare till kanadensiska Vile Creatures debut A Steady Descent Into Soil.

UfomammutEcate

Ufomammut lyssnade jag mycket på när albumet släpptes, men jag tror inte jag skrev en enda rad om det. Bandet kommer snart till Sverige, och hade jag haft pengar i plånboken skulle det vara ett givet konsertbesök. Se Monolord för hyfsad bra beskrivning av hur de här sex låtarna mosar. Min favorit är fjärde spåret Temple.

XibalbaTierra y Libertad

Total miss från min sida, men på tips från en betydligt mer uppdaterad vän har detta ingått i sommarens och semesterns mangelarsenal. Xibalbas spanska gör att detta låter argare och aggressivare än mycket annat inom metal. Lyssna på Guerilla – den ger dig garanterat blåmärken.

Devouring Star Through Lung and Heart

Wow. Underbar murky metal från Finland som Bara Metal uppmärksammade redan på demostadiet under 2014. Outrot i låtexemplet ovanför kan få vilken ung metalmusiker som helst att sluta spela. Kan inte bli mer perfektion. Borde komma högt upp på topplistorna när året summeras.

Imperial TriumphantAbyssal Gods

Imperial Triumphant visar hur stort och brett utbud av black metal det finns i staden New York. Inte särskilt lättlyssnat.

Death KarmaThe History of Death & Burial Rituals Part 1

Omedelbart när jag hörde det här bandet tänkte jag på Cult of Fire. Eller var det ursprungslandet som avslöjade var bandmedlemmarna i vanliga fall höll till? Skit samma. Detta är bra, och konceptet är till och med allmänbildande: Varje sång representerar en typ av ceremoni som har med död eller begravning att göra. Välj Tjeckien för enkel match, Mexiko för utmaning.

Lightning BoltFantasy Empire

Lightning Bolt spelar anarkistisk noise rock och får därför inte vara med i bandregistret på metal-archives.com, men här på Bara Metal är vi generösa. Det är inte min favorit under 2015, men musiken är härlig att rensa öronen med. Att det där till är ett av få band som är bisarra gör inte saken sämre. Gillar du detta ska du så klart även lyssna på besläktade crazy-duon Gnarwhal.

AkhlysThe Dreaming I

Naas Alcameth från Nightbringer står för musiken på Akhlys debutalbum. Drömsk black metal som är perfekt soundtrack till att typ falla från himlen till jorden.

WiegedoodDe Doden Hebben Het Goed

På tips från ytterligare en vän, ytterligare mer insatt än vad jag är. Black metal från blackaste Belgien. Vidvinklad majestätisk metal, vår tids marschmusik. Ni som vet vad namnet eller albumtiteln betyder – berätta!

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

2 svar to “Tolv sjuka album du har missat under 2015”

  1. jonnpj Says:

    Ett tips till: de MÅSTE MÅSTE MÅSTE lyssna på Scythian.

  2. Isac Says:

    Några riktigt bra tips

Kommentera

