Topplistan: Tio hopplösa bandnamn inom metal

10. Heavydeath

Alltså. Jag som nyss intervjuade bandet och inte ställde en enda fråga om namnet. Fegade jag ur? Eller struntar jag i svaret? Eller vill jag inte trötta ut bandet med samma fråga som alla andra ställer? Oavsett – det är ett knepigt namn att älska eftersom det är väldigt meta: heavy metal och death metal i ett.

Däremot är musiken fantastisk. Så ta chansen att lyssna på Heavydeath när den dyker upp. Typ ikväll.

9. Nine

Kort men inte gott. Urbota tråkigt, och ett namn som bara en numerolog kan uppskatta och vissla gillande till. Lägg däremot till […] Inch Nails och du har ett otroligt bra namn: lite religiöst, lite hotfullt, lite järnaffär. Motsatsen till Nine.

8. Eyehategod

Jag är tveksam. Eye istället för I? Jag fattar inte poängen. Jaghatargud? Jag fattar inte poängen, när allt idiotiskt som skapas på denna jord skapas av människor. Skriva ihop orden till ett ord? Jag fattar inte poängen.

7. Örth

Heter numer lyckligtvis Arvas. Örth kände jag inte till förrän Metallbibliotekarien skrev om bandet på sin blogg. Jag citerar: ”Först (mellan -93 och -99) hette de ÖRTH men kom på den briljanta idén att byta bandnamn då den nya konstellationen kom igång strax efter millennieskiftet. Tur det tycker jag, inget ont om örter men alltså…”

Över huvud taget är bokstaven ”Ö” svår. Umlaut är metal (mest) för de utanför Skandinavien. Men här hos oss – not so much. Namn som Lödöse och Möckeln och Mjörn har ett skimmer av något annat som är långt ifrån distade gitarrer och stenhård sång som ett metalband ska representera.

6. Slice the Cake 

Verb the susbstantiv var inne ett tag. Fast bara för att något är trendigt måste man inte hänga på trenden. Och bara för att man vill göra en poäng av att man är independent och kan ha humor behöver man inte göra det. Ett annat humorband, vars namn skulle sprängt den här listan egentligen och därför diskvalificeras, är We Butter our Bread with Butter. Så kul. Ungefär lika kul som att döpa sin barn till Dettaärmittbarn

5. Engel

På åttiotalet spelade Niklas Engelin i Rising. Det är ett bra bandnamn. Samtidigt fanns det massa amerikanska band som döpte sig efter någon i bandets efternamn: Van Halen, Dokken, Bon Jovi och Keel. Det känns egocentriskt.

Engel känns just egocentriskt och dessutom, bara ordet Angel i sig – som Engel gissningsvis anspelar på – är ett tämligen vagt namnval.

4. Eximperituserqethhzebibšiptugakkathšulweliarzaxułum

It goes without saying – skulle jag kunna säga. Men nu är det så att loggan är superfin. Och vem vet – kanske detta är en tyst (men lång) protest om att namn är oviktigt. I så fall missar protesten målet. Prince gjorde det bättre.

3. Tröjan

Umlaut is da shit. Unitl umlaut changes the name from Trojan till Tröjan.

2. The Devil Wears Prada

Urdålig film. Den som döper sitt namn till detta måste hata sig själv. Och sin musik.

1. Edguy

Jag avskyr detta namn. Det låter bara töntigt, och lär härstamma från ett smeknamn på bandmedlemmarnas matematiklärare. Ett tag trodde jag att det var ett franskt efternamn, typ ”Iddgii” och det hade visserligen varit lamt men ändå bättre än Ed-Guy.

4 svar to “Topplistan: Tio hopplösa bandnamn inom metal”

  1. galacticmutilator Says:

    He he. Ja det blir inte så lite lustigt ibland. Speciellt när det skall blandas in nordiska språk. Angrymetalguy recenserade ju t.ex. nya skivan med bandet Område för ett tag sedan. Får mig bara att tänka på bostadsområde vilket ju inte är så trve direkt. Franska Svart Crown gör mig också lite konfunderad.

  2. Bara metal Says:

    Område? Hoppsan. Aldrig hört talas om, men det är knappast så att jag tänker: ”Detta kan vara sjukt bra!” Är deras logga oläslig så är det en annan femma – då blur jag mer intresserad.

  3. Heavydeath Band Says:

    haha kul att vi är med på listan! Vi är fullt medvetna om det ”primitiva” namnet. Men på något sätt passar det musiken. Det är ju fan nästan omöjligt att komma på ett nytt bra bandnamn. Vägra heta bandnamn som är som en hel mening. Men smakar man på namnet några gånger och kanske tar en öl samtidigt så det ju ganska hårt trots allt hehe.

    https://heavydeath.bandcamp.com/

    • Bara metal Says:

      …och kul att ni läste, såg och kommenterade detta. Jag är så fantasilös så det fick bli ett helt inlägg baserat på ert svar. Förhoppningsvis leder allt vatten, oavsett källa, till att fler upptäcker hur bra musik ni skapar.

Kommentera

