Amerikanskt band ljög ihop en kinesisk bakgrund – men det är ändå så sjukt bra så vem bryr sig?

Borta sedan länge är de där dagarna då vi journalister inom metal tittar på ett bands hemland och tänker ”jaha, spelar man så här bra metal där?”

Första gången den tanken slog mig om ett mainstreamband var när jag hörde Sepultura. Brasilien? Jag får nog även medge att jag tänkte samma tanke om Gojira. Sjukt bra dödsmetal från Frankrike? Och om femtioelva andra band som inte kom från de vanligaste tjugo metalländerna. Black metal från Irland? Island? Israel?! Ja, fördomarna är många, listan kan bli lång. Och då har jag ändå skickat en demokassett världen runt till olika tidningar under nittiotalet i just dessa och sexhundrasextiofem andra länder och aldrig ens tänkt tanken ”exotiskt”.

De flesta av oss har gjort samma sak igen nyligen. När Ghost Bath hävdade att bandet kom från Kina gick journalistkollektivet ut gemensamt och lyfte sitt stora ögonbryn. Kina? Så otroligt bra black metal? Från ett land vars metalidentitet sträcker sig till att göra bilar i metall under namnet Volvo?

Nu visade det sig att Ghost Bath ville ha just den typen av reklam. Exotism. Men att bandet inte kunde hålla vad det lovade. Så här står det numer på Metal Archives:

Although the band originally claimed that they were from Chonqing, China, it has been revealed in a 2015 interview with Noisey that they’re actually based out of Minot, North Dakota.

Men det gör inte så mycket. Det här är bra och du måste höra det. Som krögaren i Chonqing brukar säga till mig när jag är där och äter: I consil you because is very good. Moonlover släpps 17 mars och är den bästa depressiva black metal som kommer släppas detta år.

Etiketter:

Ett svar to “Amerikanskt band ljög ihop en kinesisk bakgrund – men det är ändå så sjukt bra så vem bryr sig?”

  1. Daniel S Says:

    Haha, det förklarar ju varför min skiva skickades från just Minot i USA. Funderade lite kring det när den kom…

Kommentera

