”Dessa saker är jag livrädd för!” – en elitist bekänner

Ni vet hur det är. Du går och oroar dig natt och dag för saker du inte vill ska hända. Jag med. Följande saker är jag livrädd för:

5. Metaleliten dyker upp i Melodifestivalen

Analys: Joacim Cans, Dead by April och sångerskan i Amaranthe. Vem bryr sig? Men den dagen Watain tar sin nästa ballad till SVT, eller alla dessa band som spelar 80-talsretro upptäcker att Melodifestivalen är ett bra fönster för ny publik – Huga! [ryser] Så smutsigt!

4. Rydell & Quick spelar Entombeds Wolverine Blues från början till slut

Rydell

Analys: Det finns inget band som skrämmer mig mer än Rydell & Quick. Jag kryper ihop i ett litet hörn varje gång namnet nämns. Hans tro-sig-vara-metal-i-ett-dansband och hennes solariumfärg. The horror! Och eftersom bandet redan har tafsat på Metallica, och tiden gör all hård musik mjuk, är risken sjukt stor att Rydell & Quick upptäcker det svängiga i den svenska death metal-floran: ”Sälen vecka fyra – detta är Eyemaster!”

3. Marduk ger ut mörkt julöl ihop med Brands for fans, döper det till Kriegs-must

Analys: Vissa band måste stå på barrikaderna. Vissa band får inte ge vika för kommersialismen och de snabba pengarna. Jag kan se Nifelheim ge ut öl, de har redan gjort tv-reklam. Jag kan se Shining ge ut öl för att äckla såna hårdnackade idealiset-surgubbar som mig. För att hata sig själva. Men Marduk? Julöl? Nej, det får inte hända.

2. Papa Emeritus intervjuas i TV4s insuttna morgonsoffa av Peter Jihde

Analys: Papa Emeritus III kommer in i studio. Sätter sig i soffan.

– Välkommen pappa Emeritus III. Hur är läget?

– Good. Fine.

– När du står på scenen – hur känns det?

– Good. Fine.

– Ikväll spelar svenska landslaget mot Tyskland. Hur tror du det går?

1. Irkallian Oracle visar sig vara Hammerfall

Irkall

Analys: Detta var en teori som jag och min metal-kollega skojade om under en lunch hemma. Vi skrattade med bakåtböjda nackar. Plötsligt blev det dödstyst i rummet, skrattet fastnade i halsen och vi stirrade tomt ut i luften. Jag kunde se i min kollegas ögon, och han i mina, hur rädslan svepte in över oss: ”Tänk om… alltså… om det är…”

Bubblare: Lars Vilks anlitas för att designa Sabatons nästa scenbygge

Av: Torbjörn Hallgren

Etiketter: , , ,

Kommentera

