Irkallian Oracle sätter Bara Metal på plats – misstog mörkergänget för en ”musikgrupp”

Irkallian Oracle is da shit.

20140404_220519

Om ni läst bloggen, så vet ni att jag reste från lilla Malmö till stora Stockholm för att se Irkallian Oracle live nyligen. Som förband till Bölzer. Båda banden är mina favoriter just nu, jag blir så där pojkaktigt fånigt glad när jag hör deras musik. Så trots sitt rykte om att tacka nej till intervjuer, försökte jag få till en sådan med Irkallian Oracle.

Bandet svarade till en början att de bara vill ”besvara substantiella intervjuer som kan tillföra nya perspektiv på IO.”

Med andra ord, det kändes kört från början. Men varför ge upp? Bara Metal skickade över lite frågor i stil med ”hur var känslan i bandet när ni spelade in ert album” och så vidare. Ganska genomtänkta, inte helt genom-researchade, men bra och intressanta frågor. Som den om Irkallian Oracles sångstil. Hur kom det fram till det underbara mullret? Och vad händer just nu? Drar några stora skivbolag i bandet?

Svaret från Irkallian Oracle var i stort sett ett enda hånskratt, och sedan ett sammanfattande svar på Bara Metals tretton frågor. Och jag älskar det! Here we go:

– I tanke på vad frågorna berör så uppfattar jag det som du misstagit Irkallian Oracle för en så kallad ”musikgrupp”. Så är inte fallet. IO är ett ORD i syfte att tysta ALLT. IO är en GRUND för en AVGRUND. IO är en profetia som forcerar SANNING förklädd till GALENSKAP igenom samtliga möjliga världar. IO är FÖRBORGAT men samtidigt ÖPPNAT: HELIGT i RYTANDE TYSTNAD. Frågorna ställda är svaren själva, då vi är MÖRKRET som sväljer all semantik.

Etiketter: ,

Kommentera

