Skogen om sin makalösa låt Sleep: ”Drack sprit dagen innan. Bra knep.”

Vårens bästa låt kommer från Småland. Kanske årets bästa låt? Omöjlig att inte starta om när den väl gått klar. Bara Metal intervjuade Joakim Svensson i Skogen (sång, gitarr, bas) och frågade ut bandet om Sleep (du hittar låten på Nordvis bandcamp-sida) – en väldigt udda och annorlunda låt.

Skogen 1

Varför är just Sleep på engelska – vad kommer bättre fram i det språket än svenska som ni brukar skriva på?

– Vissa textidéer gör sig bättre på engelska. Där finns mer beskrivande ord som kan passa i sammanhanget. Och just ordet och titeln Sleep hade legat och grott i mitt huvud, så det blev ett naturligt val.

Hur växte låten fram? Riff och sång under vers och refräng är fenomenala!

– Jag hade några lite mer nedstämda och doomiga riff, men som ändå kändes Skogen. Monolit från förra skivan Eld var lite av ett test, och eftersom den verkar ha gått hem, ville jag testa en ännu mörkare.
Idén till sången kom fram medan låten repades in.

– Vi gjorde en demoversion i D som gick bra, men sedan när vi spelade in den riktiga valde vi att stämma ner till C, vilket genast gjorde det lite svårare att sätta sången. Men det gick. Drack sprit dagen innan. Bra knep.

Sleep har inte lika mycket synth- och atmosfärinslag som många andra låtar på I Döden – varför har ni tonat ned det och framhållit gitarrerna?

– Jag skulle vilja påstå att Sleep har minst lika mycket atmosfär som resten, fast på ett annorlunda sätt.

– Det var ingen medveten tanke att framhäva just gitarrerna. Vi gör det som känns bäst för låten, och passar det inte med synth på vissa ställen, struntar vi helt enkelt i det. Den skapar stämning på sina ställen, men ska alltid ligga och gro i bakgrunden. Många gånger är den knappt mer märkbar än att det finns ett underliggande muller.

Sången i versen påminner mycket om Inquisition och Dagons mörka ”strupsång” – hur tänkte ni kring det?

– Både jag och Mathias är svaga för enkla sångmelodier. Vi använder oss ofta av en ton, medan ackorden byter. Det blir mer stämning så. Detta blev ett eldprov för min del, men slutresultatet kändes ändå bra!

– Jag har aldrig inspirerats av varken Inquisition eller Dagon, men har fått höra att den påminner om senaste OM. Vår enda tanke var att skapa en lång, släpig doomlåt med mycket atmosfär och bara rensång.

Varför placerade ni den sist?

– Att placera den sist kändes naturligt. En lång doomlåt som avslut på plattan är lite otippat, men samtidigt ett värdigt avslut. När vi sedan kom på idén att smälla igen locket på flygeln efter pianooutrot, då fanns det inte längre några alternativ. Det perfekta avslutet som fångar hela skivans essens. Vi öppnar med I Döden och avslutar med Sleep där vi i refrängen sjunger just ”in death”.

– En röd tråd genom skivan. Enhetlig.

Vad kan ni berätta mer om Sleep? Gärna detaljer, tack!

– Den är den första engelska text jag skrev till Skogen, och redan från början ville jag att texten skulle hamna på en släpig låt för att få den känsla jag var ute efter. Känslan av att färdas över Styx till dödsriket och få en lågmäld hymn under färden.

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: