Fyra och en halv fråga – Avatar: ”Jag är bandets Eddie”

Inre demon clown.

yecu_140310AvatarHTAAlbumpicDigitalLoRes_2

Avatar släpper nytt album, Hail the Apocalypse, den 14 maj genom Gain/Sony. Albumets första videosläpp kan ni se nedan.

Omslaget till Hail the Apocalypse är en salig mix av Jack Sparrow möter Avatar möter filmen Get Lamp. Eller nåt helt annat kanske? För att reda ut alla tankar och idéer som dyker upp ställde Bara Metal fyra och en halv fråga till Avatars sångare Johannes Eckerström:

Andra albumet i rad som du Johannes är ensam på omslaget – varför väljer Avatar att profilera dig så hårt på allra bästa utrymmesplats?

– När vi utvecklade den visuella sidan av Avatar upptäckte vi att det gömde sig en clown i mitt inre som velat komma fram i alla tider. Denna clown gör sig väldigt bra på bild och ger vår musik ett ansikte vi tidigare saknat.

– Jag har helt enkelt antagit rollen inte bara som bandets sångare utan även som bandets Eddie. Mitt jobb är att visualisera Avatar och därför hamnar jag på omslaget. Sedan hänger det också ihop med att vi bestämde oss för att jobba med foto på förra skivan istället för ett målat omslag. Fast det senaste är mer av ett kollage rent tekniskt.

Så vem har gjort det?

– Johan Carlén plåtade och Andy Simmons målade. En lysande duo.

Vad gav ni dem för absoluta krav vad gällde omslaget?

– Andy fick måla det stormande havet och så gick vi in i en studio med Johan och skonaren Ingos ratt. Att jag ser målad ut är ett under av modern teknik.

Vad diskuterade ni mer för idéer till omslag innan ni föll för detta?

– Det minns jag inte ens längre ärligt talat. Vi är ganska bra på att slänga grejer innan vi är nöjda.

Ert omslag innehåller även en fyr. GP brukar ge musikalbumen de recenserar just 1-5 fyrar i betyg – hur många fyrar ger du ert omslag?

– Jag ger det fem fyrar såklart, men resan dit får en överkryssad. Brainstorming kan vara väldigt tröttsamt.

Etiketter: ,

Kommentera

