Ett försvarstal för skallufsen – må den växa och frodas

Skallufsen. Den skalliga kalufsen. Detta är ett försvarstal.

För med åren som går, och med håret som består, så börjar det bli lite ont om långa fina hårstrån ovanför pannloben. Hur mycket fnissade jag inte åt Klaus Meine på åttiotalet? Nu får jag äta upp det. Men det gör jag med stolthet.

För idag ser jag på skallufsen på ett helt annat sätt – den är visuellt kärnan i metal. Åtminstone i den metal som har hunnit fylla över fyrtio. Den signalerar helt och hållet attityden att skita i vad andra säger om ditt utseende, och att köra ditt egna något skalliga koncept. Vilket är svårt, för hårdrockare är lika måna om sitt utseende (en del av vår image) som Eric Saade. Eller kanske inte så mycket.

Just därför hyllar jag Nifelheim och Robert Lowe, och jag minns drömmande, medan jag rättar till luggtofens i min skallufs, hur Devin Townsend (urskallufsen) och Dallas Toler-Wade (mäktigaste skallufsen av dem alla) en gång sket i hur de såg ut, de vägrade bära peruker som Joe Lynn Turner. Nedan följer en bildkavalkad.

Skål för skallufsen!

dallas_toler_win

622_photo

townsend

Candlemass_Robbw_526bw-1024x681

tumblr_mak12axPRo1rdpavuo1_500

Hill

Etiketter: , , ,

6 svar to “Ett försvarstal för skallufsen – må den växa och frodas”

  1. Karl Svavel Says:

    Håller med. Första gången jag såg Nile var jag grymt imponerad av Dallas stenhårda frisyr. Senaste (sista??) gången såg han ut som vilken snubbe som helst med rakad skalle. Tråkigt.

  2. SpaderEss Says:

    En till till samlingen. Greg Higgins i Venomous Maximus

    Och snart jag.🙂

  3. galacticmutilator Says:

    Är inte lika övertygad om skallufsens förträfflighet men jag kan hålla med om att Dallas såg bra mycket tuffare ut innan han transformerade sig till vilken medelamerikan som helst.

  4. Kristian Says:

    Torbjörn,

    Du slår (det skalliga) huvet på spiken!

Kommentera

