Facebook-giganten Ginza Hårdrock: ”Passion kan aldrig planeras på ett marknadsföringsmöte”

Många med mig följer säkert Ginza Hårdrock på Facebook. För DIKs tidning (som bland annat läses av informatörer) intervjuade jag Pär Winberg i våras, han som ansvarar för sidan.

En sida om hårdrock har växt till att bli en Sveriges mest aktiva sidor på Facebook. Personligt, ärligt och inga baktankar verkar vara ett lyckat konceptet.
– Passionen är viktigast. Och passion kan aldrig planeras på ett marknadsföringsmöte, säger Pär Winberg på Ginza.

För drygt två år sedan slutade Pär Winberg på skivbolaget EMI. Han blev anställd på postorderföretaget Ginza i Nossebro för att jobba med musikförsäljning och marknadsföring. Tanken var att även utveckla digitala medier.

Det första Pär Winberg gjorde var att skaka liv i den redan existerande facebooksidan. Det gick hyfsat. Vid sidan av det startade han en facebooksida även för hårdrock. En sidokanal helt enkelt.
– Jag startade den mer för att jag själv är gammal hårdrockare. Jag tänkte jag kunde lattja hur mycket jag ville där, med videor och tips, utan att störa de som följde Ginza på den vanliga facebook-kanalen.

Det visade sig ganska snabbt att Ginza Hårdrock överträffade huvudsidan, med bred marginal. Inte bara i antalet vänner – som idag snart är uppe i 30 000 – utan framförallt i aktivitet: kommentarer och tummen upp.

Pär Winbergs sidokanal för hårdrock har gett eko även i Dublin. Facebooks huvudkontor hörde av sig nyligen och frågade hur Ginza Hårdrock bar sig åt – hur har marknadsavdelning lagt upp sin strategi?

scorpionsMen någon marknadsavdelning har alltså inte Ginza. Inte heller någon egentlig strategi. Det är fortfarande bara Pär Winberg och ibland hans kollega Lisa Coppage som uppdaterar och svarar på frågor.
– Vi har inga baktankar, och lägger ganska sällan upp erbjudanden. Det är roliga bilder och musikvideor. Det enda vi har sagt är att vi ska vara personliga.

Skrapar man på ytan så finns det fler anledningar till framgången. Pär Winberg brinner för musik. Han uppdaterar facebooksidan även kvällstid hemma i bostaden, och drar sig inte för att öppet våga såga album han inte gillar. Så som Scorpions senaste.
– Där var det många som undrade om jag verkligen fick säga så, jag ska ju sälja skivor för Ginza, det är mitt jobb. Men sådan ärlighet gör att när jag sedan hyllar ett album, då tar de mig på allvar.

Torbjörn Hallgren

 

Etiketter: , , , ,

4 svar to “Facebook-giganten Ginza Hårdrock: ”Passion kan aldrig planeras på ett marknadsföringsmöte””

  1. SpaderEss Says:

    Coolt. Gillar när ett brinnande intresse kör ifrån marknadsstrategier.

  2. anasoux Says:

    Det var huvudet på spiken det! Precis enligt mina erfarenheter också. Det går inte att skriva manuset för en kampanj/opinionsdrive i sociala medier. Det blir det som de mest passionerade anhängarna (eller hatarna) gör av det hela.🙂

  3. Kristian Svensson Says:

    Intressant intervju!

Kommentera

