Till försvar för Ghost – som om bandet skulle behöva det

I takt med att Ghost blivit större och större har allt fler haters dykt upp, framförallt i sociala medier som Facebook, Youtube och bloggar. De säger att Ghost är skit. Att det är en hype. Att bandet inte förtjänar sin framgång. Det är inte metal att gilla Ghost.

Men vet ni vad? Haters har fel. Oavsett vad man tycker om bandet – jag tycker själv förra albumet är bättre än det som släpptes i våras – så är Papa Emeritus II helt klart värd sin framgång. Bandet gör otroligt bra musik, och har en härlig image, spelar ingen roll om den är ihopplockad från Portal och andra band.

Eftersom Ghost vackert tar skiten och inte försvarar sig, så gör jag det åt dem. Bara Metal vet inte hut. Bara Metal käftar tillbaka:

Tryed

And you? You tryed spellind lessons?

Mustasch

Din mustasch. Tala om overrated.

Clowns

Ska vi prata om det? Är du rädd för clowner? Är det den röda näsan?

Bruno

Bruno Mars hälsar: ”Äldre män som kallar sig ‘Jaymz’ klarar jag mig fint utan!”

NineMinu

Alltså – av alla album som Metallica har gjort så har du …And Justice For All som profilbild?! Ghost kommer inte sakna dig.

Etiketter: , , ,

5 svar to “Till försvar för Ghost – som om bandet skulle behöva det”

  1. Seance Says:

    Jag skrev följande kommentar på annans bloggs kommentatorsfält:
    Ghost är det bästa svenska bandet någonsin förutom tidiga Rising Force till och med albumet odyssey. Vilket liv det blev i kommentators fältet det grinades till höger och till vänster inte om tidiga Rising Force utan om Ghost. Jag står för min åsikt fotfarande 100% Det finns flera bra svenska band men de når inte upp till tidiga Rising Force och Ghost klass.

  2. Seance Says:

    Nu är det tydligen inne bland alla kappvändarna att hata Ghost. Samma fenomen såg man med Hammerfall först hyllades de för att de återuppväckt powermetal sedan hånades de när de blev för framgångrika i visas ögon.

  3. SpaderEss Says:

    Det verkar alltid bli så så fort någon får framgång. Kan bara säga att musikvärlden behöver ett band som Ghost som både gör bra musik och rör om i grytan av känslor.

  4. galacticmutilator Says:

    Varken hatar eller älskar Ghost. Deras första var bra men inte så mycket mer än så. Det jag hört av senaste skivan har inte imponerat jättemycket direkt men låter väl…ok.
    Det jag stört mig lite på är alla ogenerade hyllningar som media ofta står för, det kan bli lite väl mycket rövslickeri ibland. Var lite samma med Watain när dom släppte sin senaste platta. Men samtidigt så kan man ju inte stå och påstå att dom inte skulle vara värda sin framgång. Folk diggar dom generellt och gillar man inte musiken, ja då behöver man inte lyssna.

    Seance: Det som JAG reagerade på när du skrev på ”den andra bloggen” var att du hade Ghost som det bästa svenska bandet genom ALLA tider. Självklart en helt legitim åsikt men högst oortodox vilket säkert var anledningen till att det var så många som reagerade.

  5. Seance Says:

    galacticmutilator var du en av de som svarade på min kommentar om Ghost i den andra bloggen kände inte igen dig. Du är cool! Underbart att dialogen om att Ghost är Sveriges bästa band genom alla tider med reservation för tidiga Rising Force. Fortsätter i den här bloggen kommentators fält.

Kommentera

