Germ Bomb: ”Vi tycker likadant, allt är tamejfan tuffare”

Germ Bomb har släppt ett fasligt bra album, och ni borde kolla in det innan solen går ned. Albumet Sound of Horns finns på cd genom asiatiska bolaget AreaDeath, och kommer på vinyl inom en snar framtid på tjeckiska Doomentia Records. Vissa föredrar ju det formatet, så som Hampus Kuylenstierna [sång, gitarr, bas], som svarat på Bara Metals frågor.

GermBomb
Sound of horns heter ert nya albumet. Varför? Syftar det på en kommande domedag?

– Det här med titlar är ju skitsvårt, det mesta är redan använt och vi vill inte ha för mycket hell, death, nuclear och så vidare. Vi tycker att det låter bra och passar in med temat på plattan, domedagen är ju alltid närvarande! Titeln kan tydas på olika sätt, det tycker vi är coolt.

Omslaget gillar jag – hur kom det till?

– Vi kände till Chany Pilote sen tidigare och gillar hans gamla band Inepsy. Omslagen som han gjort för andra band är skitbra, Bastardator till exempel. Vi hade en idé som vi förklarade på mail och så fick han jobba utifrån det, vi är väldigt nöjda!

Sound of HornsNi har angett inspirationskällor i bookleten – förklara följande tack:
• Kurt Russel?

– Hård, Hårdare, KURT RUSSEL! Vi gillar hans grejer som fan, Flykten Från New York, det blir inte tuffare än Snake Plissken, och The Thing, Big Trouble in Little China.

• Darkthrone?

– Med risk att få stryk så måste vi nog erkänna att det är senare punkigare Darkthrone som snurrat mest. Primitiva Celtic Frost-riff blandat med punk, en bra blandning!

Broken Bones?

– Skitbra band!  UK 82 gillar vi som fan, Exploited, GBH, punk och lite metal i en skön mix! En låt på plattan heter ju dessutom Broken Bones, så det kändes helt rätt att tacka dom.

Knepig fråga på gång här – jag får intrycket av att ni i många refränger medvetet inte upprepar låttiteln, till skillnad mot vad hur många refränger generellt byggs upp – varför?

– Det har jag faktiskt inte reflekterat över, men kanske att det ibland känns för enkelt, uppenbart eller så är det bara en slump?

Din sångröst Hampus. Det låter skitbra! Kommentar, tack!

– Jag vet inte vad jag har gjort annorlunda men jag tycker själv att det låter mycket bättre än tidigare inspelningar, tror att det beror på att vi jobbade skitmycket med låtarna i replokalen. Jag har helt enkelt sjungit dom väldigt många gånger innan vi gick in i studion.

– Jag försöker göra så få omtagningar som möjligt, värma upp är jag ganska dålig på men sjunger upp lite innan första tagningen.

Överhuvudtaget tycker jag det här albumet är ett stort steg framåt. Det är tuffare riff, det är tuffare låtar, det är tuffare sång – känner ni likadant? Och varför är det så?

– Tackar! Vi tycker likadant, allt är tamejfan tuffare.

– Vi jobbade skitmycket med låtarna och släppte inte igenom något som vi inte var nöjda med, tror att vi visste mer vad vi ville denna gången, till förra plattan var hälften av låtarna skrivna till vårt förra band Hathor som var mer åt punkrock hållet.

– Vi vill inte begränsa oss till en genre utan känner att vi kan göra vad fan vi vill, metal, doom, punk, thrash eller vad som helst. Vi lyssnar på all slags musik så vi får inspiration från alla håll.

We Own the Night och Rages War är mina två favoriter – berätta något om hur minst en av dem kom till, text och musik!

– Kul att du gillar We Own the Night det är nog vår favorit på plattan också.

– Det började med att jag hade ett riff som jag upptäckte att det funkade skitbra att sjunga till, så det blev versriffet. Tror att refrängen är från en tidigare låt som aldrig gick att få ordning på, sen är det ett mittenparti i låten som är väldigt inspirerat av en låt med Midnight, ett band som vi lyssnar väldigt mycket på båda två.

– Även om jag gör riffen så jobbar vi med låten tillsammans i replokalen och testar olika idéer. Texten kommer oftast från en rad, filmtitel, boktitel och så jobbar jag utifrån det, den här texten är inspirerad av bandet Black Uniform.

Ska Germ Bomb någonsin bli fler än en duo?

– Vi kommer fortsätta som en duo när det gäller låtskrivande och studioarbete men har definitivt planer på att spela live, måste bara hitta en bra live basist som funkar på scen, inga posörer eller klichérocksnubbar!

Etiketter: ,

Kommentera

