Entrails: ”Rally blev för jävla dyrt, så jag slutade och köpte en gitarr” (del I)

Entrails är bandet som kom av sig. Det startade runt 1990 av bland andra Jimmy Lundqvist, och självdog fyra år senare utan att ha släppt en enda demo. Jimmy Lundqvist fortsatte dock ensam fyra år till, skrev riff och låtar, men ingenting gavs ut. 1998 slängde han in handduken.

Now, many many lifetimes later har han plötsligt återuppväckt bandet, som snart ger ut sitt tredje album, denna gång på Metal Blade. En smått fantastisk historia. Bara Metal har intervjuat Jimmy Lundqvist, och nedan är första delen i en lång intervju:

Entrails

Vad har du gjort under tiden när bandet inte var aktivt?

– När bandet splittrades sålde av allt jag hade i musikväg och satsade på en karriär inom motorsport.

– Så under den tiden då bandet inte var igång körde jag uteslutande rally, men de blev för jävla dyrt, så jag slutade med det och köpte en gitarr och började lira lite igen. Det var 2005. Jag gjorde det mest för att ha lite kul men efter ha rotat i lådan med gamla kassettband var det igång igen.

Inte enda riff under rally-åren?

– Nej. Inte ett enda  fram till 2005. Det var först när jag skaffade mig en gitarr igen. Så det gick  sju år där utan en ton.

Hur många av de gamla låtarna, alltså från 1990-talet, finns på Entrails tre fullängdare?

– Första skivan hade allt material från förr, och från dom demos jag släppte 2009. Andra skivan, The Tomb Awaits, tog vi till lite nytt material så hälften är gammalt och resten från demos. Det fanns gammalt material till hela skivan men vi ville ändå kolla ifall man kunde göra lite nytt i gammal stil.

– Vad gäller kommande skiva Raging Death så har även den gammalt i sig från förr i tiden fast nu från material som aldrig sett dagens ljus utan bara material som funnits som små riff på gamla kassettband som jag har gått igenom.

Wow, du ger återvinning en helt dy dimension. Så när dök Metal Blade upp som intresserad label, och hur gick det till?

– Dom mailade oss vintern 2011/2012 och frågade hur vi planerat för vårt kommande material, hur framtiden ska se ut och ifall vi var intresserade att hoppa med dom för kommande alster – vem kan tacka nej till sånt?

Hur har du utvecklats som kompositör idag jämfört med 1990?

– Nja, jag tror jag är likadan som låtskrivare idag som då. Jag kör på enkla grejer och varierar lite här och där. Viktigt när jag gör en låt är ju att man skall ryckas med direkt.

Alla musik som växt fram sedan dess – den norska black metal-vågen? Mer teknisk dödsmetal? Meshuggahs följare? Vad betyder de för Entrails låtar?

– Jag lyssnar knappt ingenting på black eller teknisk döds eller vad de kan vara, utan ska jag lyssna på något och få inspiration skall det vara musik från 1983 till 1995. Däremellan gjordes all hård musik, och som jag ser det den musik som har allt.

Är du förvånad över den uppmärksamhet och framgång ni nu har lyckats få? Handlar allt om timing? ”Pure old school swedish death metal” är betydligt mer omtyckt idag är än runt 1998 när ni slängde in handduken?

– Jo, det skulle jag nog kunna säga. Jag hade ingen aning om hur musiken låg till när jag började om med bandet, och när skivbolag började maila kort efter att jag lagt ut lite låtar från mina demos på myspace så var cirkusen igång. Och jag visste nog inte då vad som väntade.

– Men jag tror det är naturligt att den sorten är mer omtyckt. Det känns som den ballade ur lite redan runt 1995, förutom vissa band som trots tapp av publik hängivet körde på.

– Idag, när de som dyrkade dödsen på tidigt 90-tal får höra den gamla skolan igen och blir de som unga på nytt och nostalgin och allt tar fart igen.

Ungefär hur låter dina instruktioner när du skickar musiken till mixning av Dan Swanö?

– Svårt att säga, han vet att vi önskar det feta ljudet från tidiga Sunlight-tiden och efter första mixen brukar allt kännas helt ok. Mest småjusteringar och sånt tills vi känner oss nöjda. Att jobba med honom är hur bra som helst då han kan den musiken i ryggmärgen.

Du har en studio, The Crypt, är den tokprivat eller spelar du in andra band?

– Nej då, Jag har hjälpt lite andra band med lite mix, sångpålägg och lite gitarrpålägg och så vidare. Jag har byggt om studion lite så nu skall även trummor kunna spelas in.

– Tanken är att studion bara är för oss men andra får gärna höra av sig.

Där hör ni, alla andra band som läser detta. Så… vad ska till för att du ska lägga ned Entrails ännu en gång?

– Vet inte. Men jag planerar ingenting långt fram ifall det skulle blir grus i maskinen!

[LÄS FORTSÄTTNINGEN HÄR om namnet, loggan, trollen på Youtube och Entombed]

 

Ett svar to “Entrails: ”Rally blev för jävla dyrt, så jag slutade och köpte en gitarr” (del I)”

  1. galacticmutilator Says:

    Tackar för ännu en finfin intervju med ett dödsmetallband. Raging Death skall absolut införskaffas.

Kommentera

