Metallica då och nu – Spotify avslöjar fansen

Här är en intressant spaning. Exakt ett dygn efter att Metallica anslöt sig till Spotify såg topplistan över deras fem mest spelade låtar ut så här.

Metallica24h

Helt normal, för ett thrashband – thrasiga, snabba och tunga låtar, åtminstone de flesta av dem. Men efter ungefär en månad med Metallica på Spotify ser det ut så här:

Metallica1month

Thrashdängan Battery har försvunnit, radiohitten Enter Sandman har tagit över förstaplatsen och gruppens ballader, de där låtarna som får Elton Johns hatt att snurra, ligger plötsligt på topp fem: The Unforgiven och Nothing Else Matters. Dessutom får Fade to Black räknas in som ballad. Det är bara den makalöst bra Master of Puppets som avslöjar att vi har att göra med ett thrash metal-band, och inte ett power ballad-band.

Vad har hänt? Enkel förklaring – första dygnet lyssnade de trogna thrash metal-fansen på den strömmade musiken, mest för att de äntligen kunde göra det. De som lika gärna lyssnar på Overkill och Testament (ej inkluderade i Big 4). Men allt eftersom kom folket dit, den stora massan, de där som upptäckte Metallica på 90-, 00- och 10-talet, och låtarna som tog Metallica från att vara störst inom metal till att bli störst inom rock seglade upp på listan. Listan visar vad Metallica borde heta för den stora massan idag – Balladica

Inget nytt under solen.

Etiketter: , , ,

4 svar to “Metallica då och nu – Spotify avslöjar fansen”

  1. galacticmutilator Says:

    Sådana är dom, den stora köttmassan som lyssnar på Metallica när dom ska vara lite farliga. Och tar fram In Flames när dom verkligen vill känna sig extrema.

  2. Kristian Says:

    Torbjörn,
    Nu tycker jag att du raljerar. Ett band definieras inte av dess fans.

    Listningen ovan speglar helt enkelt att Metallica skrivit några av historiens starkaste ballader. Att sedan powerballader fått gökunge-status i elitkretsar behandlar jag bl.a. i ett gammalt blogginlägg hos Close-Up.

    Visst är Metallica lite folkligt, men dina exempel speglar ändå snarare folkligheten i fenomenet Spotify.

    Läs om kraftballader här:
    http://closeupmagazine.net/blogg/?p=122

    /K

    • Bara metal Says:

      Det var ta mig tusan ett fantastiskt bra blogginlägg! Synd att det inte ligger på Bara Metal. Låtarna borde vara länkade till youtube, för där var ju massa mysigt jag vill lyssna på. Och visst sjutton raljerar jag, det är svårt att låta bli. Mest av allt avslöjar detta hur elitistisk jag är trots att jag försöker att vara så öppensinnad som möjligt.

      Metallica är älskade av folket, och inte bara lite, det visade SVTs siffror:

      https://barametal.wordpress.com/2011/08/24/har-ar-bandet-som-ar-folkligare-an-iron-maiden/

      …och kärleken från folket hänger på balladerna, vilket inlägget ovan visar. Men den folkligheten har så klart också varit till fördel för hela hårdrockskåren kan jag gissa. Metallica öppnar dörrar, och fler band kan tränga sig in.

      Metallica har skrivit fantastiska power ballads. Men ännu bättre thrash metal-låtar. Och du har så klart rätt i att Spotify är än folkligare än Metallica, det bevisade bandet genom att envist inte spela varken NEM eller TU senast de var i Sverige.

      Men kan inte ett band definieras av dess fans? Mjo. Det är väl just det som gör att vi metalfans kan uppfatta t ex 90-talets Soundgarden som hårdrock, trots att bandet själva inte ville vara det, eftersom de sade sig inte vara inspirerade av hårdrocksband.

  3. Mats Says:

    Man får väl glädjas över faktumet att någon ändå hade sansen att inte lägga upp Lulu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: