Relapse Records köper ”Cattle Decapitation” av Youtube

Oberoende skivbolaget Relapse Records har gjort en fuling. Eller en smarting, beroende på hur man ser på det.

Häromdagen, när jag sökte på sökorden ”Cattle Decapitation” på Youtube, dök det upp en sponsrad video i sökfältet: albumaktuella Pig Destroyer hamnade överst i listan, som en köpt annons.

Alltså – Relapse Records vill dra Cattle Decapitation-fans till Pig Destroyer, och gör så genom att köpa namnet ”Cattle Deacapitation”. Ett band som ligger på Metal Blade Records. Frågan är om det är kutym mellan skivbolagen att göra så numer, eller om det är gerillaföring. Till syvende och sist handlar det trots allt om fansens pengar.

CattleAnnonsPigRelapse

För ett par år sedan var det likadant, fast inom fruktindustrin: Dole köpte sökorden ”Fredrik Gertten” av Google, och deras sponsrade annons (som ledde till en text om hur fel svenske Fredrik Gerttens film (Bananas) var) hamnade överst på söksidan.

Sökord är det nya vapnet i kriget om fansen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: