En värd att se – One Man Metal från Vice

StriborgYoutube levererar som vanligt. Häromnatten när jag inte kunde sova passade jag på att se minidokumentären One Man Metal, alltså band där en enda ”medlem” spelar alla instrument – ofta black metal (även känt som pojkrumsmetal). Filmen handlar om amerikanarna Leviathan och Xasthur samt australiensaren Striborg.

Ärligt talat så hade jag dålig koll på både Xasthur och Leviathan, men Striborg har jag lyssnat en del på. Dock utan att falla för det. Föll gjorde jag i alla fall för filmen (och musiken i den), och rekommenderar alla att slänga ett getöga på den: ensamma män som bor ensamma och spelar in ensamma, gärna med förtäckta fönster som dekor. ”De sjunger inte bara om isolering, utan lever det” som filmens payoff lyder.

 

Sjukt sugen på att lyssna mer på dessa band! Cred till Noisey – en del av Vice.

Etiketter: , ,

Kommentera

