Black Breath om sitt baklängesriff – en hyllning till Dismember

Black Breath har släppt ett grymt bra album i år, och lär ligga högt på årsbästalistor världen över. Bara Metal kommer i nästa veckan publicera en mycket läsvärd intervju med Black Breath och Eric Wallace [gitarr]. Här är ett utdrag:

Jag älskar introt till Feast of the damned, jag gissar att det är introriffet baklänges. Hur kom ni på idén? Från Morbid Angel?

– Ursprungligen var tanken att försöka kopiera effekten som används i början av Suicidal Revelations med Dismember där bandaren snurras bakåt för hand – eller åtminstone är det så jag tror att de gjorde.

– Men när vi var i Seattle och skulle kommunicera med Kurt Ballou, som mixade albumet i Salem, alltså typ andra sidan av USA, så fanns det inte så mycket utrymme för att experimentera. Kurt skickade ett test och det var inte riktigt vad jag ville ha, så jag försökte vända det själv och skickade det tillbaka för att visa hur jag ville ha det.

– I mitt huvud lät det dock annorlunda, men eftersom det var första gången jag faktiskt hörde det, visade det sig bli mycket mer likt Morbid Angel-introt än vad jag hade tänkt mig. Vad du hör är de första takterna av Feast for the Damned baklänges och infejdat tills låten/riff vänder åt rätt håll och sparkar igång.

– Vi bestämde oss för den version som är på skivan efter att Kurt satte ihop det lite renare. Riffet baklänges har en skum, groovy  ballongkänsla i sig, det låter ganska coolt om du fråga mig.

* * *

Ni som har hängt med på Bara Metal vet att Digby Pearson från Earache för drygt ett år sedan berättade hur Morbid Angels bakvända Immortal Rites-riff kom till:

När vi spelade in Immortal Rites märkte vi att när tapen spolades tillbaka i normal hastighet så lät öppningsriffet ganska coolt när det spelades baklänges. Det var anmärkningsvärt likt riffet som det lät när tapen spelades normalt, alltså framlänges, men med en slags kuslig känsla som från en annan värld. LÄS HELA DIGBYS SVAR HÄR.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

