Elizabeth Bathory – namnsdag och favorit i repris

Idag har Elizabeth Bathory namnsdag – hårdrockens viktigaste musa. Jag noterar det genom att se filmen Countess Dracula (Hammers bästa film?), och genom att publicera favorit i repris: Bara Metals tidslinje över Elizabeth Bathory i hårdrockens tolkning. Tidslinjen har fått en uppdaterad version.

Missa inte intervjun med Cronos, där han berättar hur allt en gång startade – Venom var det första metalbandet som skrev om blodsgrevinnan. Det är förresten drygt exakt trettio år sedan Venom gav ut sin låt – ytterligare en anledning till att uppmärksamma denna enligt sägnen grymma kvinna.

1982 – Venom ger ut Black Metal med Countess Bathory

1983 – Quorthon döper sitt band efter Bathory, och ger 1984 ut sitt första album (självbetitlat)

1988 – Tormentor med Attila Csihar ger ut Anno Domini med låten Elizabeth Bathory

1998 – Cradle of Filth ger ut temaalbumet Cruelty and the Beast.

2002 – God Dethroned släpper albumet Ravenous med Villa Vampira

2003 – Eviles låt Bathe in Blood

2006 – Black metal-bandet Csejthe i Kanada bildas, döpt efter Bathorys slott

2007 – Electric Wizards låt Torquemada ’71

2009 – Immolith släpper EPn Hymns to the Countess och sätter Elizabeth Bathory på omslaget.

2009 – Slayer hänger på trenden och ger ut låten Beauty Through Order på albumet World Painted Blood

2010 – Ghosts debutalbum innehåller låten Elizabeth, 28 år efter att Venom satte agendan

2012 – Opera Diabolicus släpper temaalbumet 1614, årtalet då Elizabeth Bathory dog.

Cronos: ”Jag fick kännedom om grevinnan när jag var i mitt lokala bibliotek nån gång på sjuttiotalet, många år innan jag skrev låten. Jag brukade gräva mig igenom psykologihyllorna och gillade att läsa om sakker som berörde det ockulta… LÄS MER HÄR

Copywrite bild: Hammer Film Production

Etiketter: , , , ,

Kommentera

