Recension – Yngwie J. Malmsteen av Anders Tengner: ”…en ganska rolig och fascinerande figur att umgås med. Till en viss punkt”

I biografin Yngwie J. Malmsteen, med den ganska kassa undertiteln Så som i himmelen så ock på jorden, målas det sakta men stilsäkert upp en bild av en fantastisk gitarrist och en sorglig människa. Boken bygger på drygt femtio intervjuer med människor runt Yngwies liv genom åren, men också på artiklar hämtade från alla möjliga källor.

När man skriver en biografi på det här sättet kan det bli lite väl stolpigt, läsaren slängs från citat från en person till en annan och till en tredje bara på en sida. Trots sådana förutsättningar har Anders Tengner lyckats förbluffande bra. Det är ett behagligt flyt genom hela texten. Det märks att Sveriges mest kända hårdrocksjournalist från 80-talet är en bra skribent, och här har han också gjort skäl för journalistepitetet murvel. Han har snokat reda på det mesta kring Yngwies liv och band som känns värt att veta. De femtioelva medlemsbytena är noggrant beskrivna, inget album är mindre viktigt än något annat, alla turnéers öden är omsorgsfullt berättade. Detta blandas med alla stolligheter som hände runt Yngwie, både musikaliskt och privat. Jag fastnar till exempel för när Yngwie blev inlåst i sin replokal. En kort, fullkomligt meningslös historia som ändå får mig att gå igång, och känna hur trångt det är när han kryper genom ett schakt.

Boken slår fast en sak väldigt tydligt: Lika bra på att hantera sin gitarr, lika kass är Yngwie Malmsteen på att behandla människor i sin närhet. Lika mycket tålamod som han har med sitt gitarrövande, lika oinsatt är han i ekonomi och hushållsbudget. Exemplen är så många, ögonvittnena är så trovärdiga att det inte går att komma ifrån. Tydligast är så klart hans storhetsvansinne och hans osäkerhet (han ställer sig ibland framför sångaren för att hamna i strålkastarljuset på scenen) vilka mynnar ut till stor arrogans mot sina medmänniskor i närheten. Som när han nyper en anställd i näsan för att denne inte tillräckligt snabbt byter en glödlampa, allt inför ögonen på sångaren Göran Edman.

Värst är att behöva läsa hur gitarrhjälten Yngwie Malmsteen misshandlade sina fruar Erika och Amber. Det lämnar en fadd eftersmak. Erika verkar ha klarat det bra, men Amber framstår som en stor förlorare som aldrig riktigt hämtat sig från slagen.

Men till allt det här tragiska – det skulle kunna kallas skitsnack när hans före detta bandmedlemmar skrattar åt hur dåliga hans dyra ferraribilar är, eller när de fnittrar åt att Yngwies dyra Rolexklockor går fel – tycker jag mig ändå känna en värme från Anders Tengner (och från de flesta intervjuade) mot Yngwie. Det är ganska tydligt att Yngwie är en ganska rolig och fascinerande figur att umgås med. Till en viss punkt. Eller på avstånd. Eller när tillräckligt mycket vatten har passerat under broarna.

Biografin Yngwie J. Malmsteen är till stora delar en sorts bakvänd gärningsmannaprofil uppbyggd av vittnen, där Anders Tengner då och då faller in i jag-berättande eftersom han själv är ett av dessa vittnen. Ett stilgrepp som fungerar bra. Han har gjort ett hästjobb, och payback kommer i form av den bästa svenska musikbiografin i år. Väl värd att läsa. Det är så lätt hänt att en biografi vattnas ur ju närmre man kommer nutiden. Den fällan undviker Tengner med bravur.

Vad vi dock inte får reda på är detaljer kring låtarna och låtarrangemang. Där famlar författaren i blindo, och har också helt hoppat över det. Jo, en gång får vi en insyn i det, när trummisen John Macaluso berättar att markeringarna i låten Evil Eye bygger på I’m dreaming of a White Christmas. Just intervjun med John Macaluso visar upp Yngwies karaktärsdrag till fullo, som när Yngwie inte vill att hans trummis spelar in ett album med fel färg (!) på baskaggarna.

En annan sak som Anders Tengner inte lyckas förklara är den märkliga personlighetsförändring som sker med Yngwie när April blir hans fru och manager. Förhoppningsvis kan Yngwie Malmsteen själv skriva mer om sådana detaljer när han släpper sin biografi nästa år.

Torbjörn Hallgren

Få uppdateringar från Bara Metal via Facebook

Etiketter: , , , , , ,