Intervju med Hooded Menace: ”Det är lika hemsökt som psykedeliskt”

For the English version of this interview, click here.

Ett av årets bästa släpp tycker jag Hooded Menace står för. Effigies of Evil växer för varje gång jag lyssnar på det. Bandets frontfigur Lasse Pykkö [sång, gitarr] tog sig tid att svara på frågor i en intervju som kretsar kring bandet, livespelningar och nya albumet. Han tipsar oss om bra skräckfilmer och fick klart för sig att Spotify inte kan stava till Hooded Menace.

Från Never Cross the Dead till Effigies of Evil – hur har den här tiden påverkat ditt sätt att skriva musik?

– Fler melodier har krupit in i låtarna. Och mer mellantempo att headbanga till. Detta är vårt mest breda och dynamiska album hittills.

Mer mellantempo och mer melodi – hur kommer det sig?

– Det har bara fallit sig naturligt att vidga vårt uttryckssätt åt det hållet. Vi har alltid vara svaga för melodier, men vi vill inte visa oss varken för svaga eller för mjuka. Det är en smal skiljelinje, och vi vill stanna kvar på den morbida sidan.

Hur skriver du en Hooded Menace-låt?

– Jag börjar med ett riff, och sedan bygger jag upp en låt runt det. Den ena leder vidare till det andra. Låtarna är inte någon stor samling av olika riff komponerade vi olika tillfällen, utan snarare noggrant uppbyggda helheter.

Jag tycker att det där ”bubbliga” chorus-ljudet på gitarrslingan i Evoken Vulgarity är fantastiskt, och en väldigt bra kontrast. Hur kom du på det? [hörs vid 4:45-4:54 och 5:23-5:40]

– Det var något som jag kom på när låten spelades in. Det är extremt ovanligt, eftersom allt vanligtvis är väldigt genomtänkt när det väl är dags att spela in.

– Jag var inte helnöjd med den ursprungliga idén och ändrade till det där bubbliga riffet. Det var det som dök upp i huvudet just då, och när jag la på ljudeffekten så lät det helt rätt. Det är lika hemsökt som psykedeliskt. Kul att du gillar det.

Så, vad är den stora skillnaden med att vara på ett så pass stort bolag som Relapse?

– Större budget, bra distribution och bättre promotion. Jag har gjort fler intervjuer de här två månaderna än vad jag gjort under de senaste två åren! Så långt allt väl.

Att spela live med Hooded Menace – nödvändigt ont eller skitkul?

– Både och. Det beror på omständigheterna. När ljudet på scen är bra och du är i rätt stämning och ser att publiken har kul, då är det bra. Nu när vi har två gitarrister i bandet låter det så mycket mer rätt att jag aldrig mer vill gå tillbaka till bara en gitarrist i live-uppsättningen.

Du sjunger på albumet, men inte live, hur känns det?

– Det är förbryllande för fansen. På sätt och vis suger det, men det är bättre att spela med en livesångare än att inte spela alls. Jag känner mig helt enkelt obekväm med att sjunga och grymta live.

– Från början skulle jag spela både gitarr och sjunga live, men efter några rep på det sättet kände jag att det inte var min grej. Inte idag, kanske aldrig någonsin.

– Nyligen fick vi Markus (Sadistik Forest) att ta över livesången eftersom vår originallivesångare Oula inte hade tid för bandet. Jag är mer inne på den kreativa sidan – skriva musik och spela in den. Att spela live är sekundärt för mig.

Vad skönt att höra nån säga det, de flesta verkar tycka annorlunda. För att hålla oss till ämnet – får er livesångare fria händer, eller måste han hålla sig inom strikta ramar?

– Livesångaren kan ändra saker här och där om han behöver det, helt okej med mig. När det kommer till kritan är en del av det vi spelar på skivan omöjliga att göra live. Men han måste så klart följa originalmönstret i sångstrukturen så långt som möjligt.

– Oula har sin egen klang som skiljer sig från min, och det är likdant med Markus, men live fungerar det bra ändå. Eller tja, Markus har inte sjungit med oss live ännu. Summon the Dead Madridfest i november kommer att vara hans första uppträdande med Hooded Menace.

Angående ert snygga omslag till Effigies som är skapat av David D’Andrea – vilka instruktioner fick han?

– Jag sa till honom att jag ville ha The Blind Dead-referenser i bilden och skickade honom texten till Effigies of Evil-låten för att inspirera honom. Han fick ihop ett grymt bra konstverk. Det är väldigt mycket hans egen fantasibild och det passar ihop med musiken perfekt.

Du skriver inte texterna, om jag fattat saken rätt – i så fall, vem gör det och varför?

– Jag har bara skrivit texten till Catacombs of the Graceless [Hooded Menace/Ilsa split] och skrivit en del av det senaste materialet efter att nya albumet blev klart. Så det ser ut som om jag kommer att skriva mer i framtiden.

– Av någon anledning har jag alltid varit mer intresserad i att skriva musik än att skriva texter. Det är egentligen lite konstigt, eftersom jag alltid har gillat att skriva. Som liten skrev jag mina egna skräckhistorier och jag såg alltid fram emot att skriva uppsats i skolan.

– Våra kanadensiska skräckbesatta vänner Tanya och Kevin skrev alla texter till Effigies of Evil. De har hjälpt oss ända sedan starten. De vet vad det här bandet handlar om och gillar uppenbarligen att skriva om allt det mörker och förskräckelse.

Vem bestämmer vilka samplingar som ska ingå i låtarna?

– Det gör jag.

Okej. Så vilka filmer är varje låt/sampling baserad på?

– Den här gången tog vi följande filmer: ”Baron Blood” [låten Evoken Vulgarity], ”The Fall of the House of Usher” [låten Crumbling Insanity], ”Twins of Evil” [låten In the Dead We Dwell], ”Blood from the Mummy’s Tomb” [låten Curses Scribed in Gore] och ”Legend of the Werewolf” [låten Summoned into Euphoric Madness]. I de två senare låtarna har vi dock inga filmsamplingar.

– Vi vill inte ha dem överallt utan hellre använda dem sparsamt när de verkligen bidrar med något. Det finns också samplingar i intro till Vortex Macabre och det i instrumentala spåret Retribution in Eternity.

Av dessa filmer, finns det någon du rekommenderar?

”Twins of Evil” har mycket atmosfär, mysiga inspelningaplatser och illvillig blodslust. Mycket underhållande film.

Hos den stora musiktjänsten Spotify är ert namn felstavat. Det står “Hooded Menance”, med ett extra n (MenaNce) – när ska du säga till de klantarslena att stava ert namn rätt?!

– Är det sant? Haha, det suger. Jag har aldrig använt Spotify. Jag antar att jag får skicka vidare dina uppgifter till skivbolaget. Tack!

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: