Recension – W.A.S.P. Sting in the Tale: “…förundras över hur mycket jag har lärt mig”

Jaså. Jaha. Där ser man. Jag har läst Darren Uptons inofficiella bok om W.A.S.P. – eller egentligen om Blackie Lawless – och förundras över hur mycket jag har lärt mig.

De flesta metalfans födda på tidiga 1970-talet har en relation till W.A.S.P.s röjardagar under 80-talet. Även jag – ett tag var det mitt favoritband, nån gång när Inside the Elecric Circus släpptes. Trots det känner jag att jag vet väldigt lite om bandet. Hur träffades de? Varför försvann första trummisen så snabbt? Biografin Sting in the Tale täpper till många av de där luckorna.

Visst, det är fler stavfel än man trodde var möjligt för ett boksläpp. Layouten är ganska tafflig och intervjuerna med ex-medlemmar kunde ha fått gå igenom en redaktörs vassa sax (alla dessa hej-hur-mår-du-jag-mår-bra-och-du-då i början av varje intervju borde ha gått i soporna). Som en helhet är den inte lika slipad som andra spökskrivna rockbiografier.

Men det är de där bitarna som bygger helheten, nördiga kunskaper som att Blackie Lawless syns i Spinal Tap-filmen, eller att Steve Riley och Johnny Rod inte kom överens, eller att trummisen Stet Howland till slut inte kunde komma på fler rytmvariationer till Blackies ganska snarlika riffstrukturer. Det är de byggstenarna som utgör min behållning. De och många fler.

Darren Upton har anklagats för att vara anti-Blackie med den här boken, som är skriven av ett fan för fans. Det tycker inte jag att han är. Han har lyckats intervjua de flesta av de viktiga bandmedlemmarna: Chris Holmes, Randy Piper, Steve Riley, Johnny Rod med flera. Blackie framstår som en hårdför bandledare, ovillig att släppa ifrån sig kontrollen och med en förmåga att alltid få som han vill. Och på den punkten levererar Sting in the Tale snarare en uppfattning som de flesta redan visste om. Eller anade.

Blackie är så klart inte intervjuad, och han kan i framtiden komma att ge ut sin egen version av sitt liv och W.A.S.P. Till dess rekommenderar jag den här.

Du hittar boken här. Officiell sida här.

Etiketter: , , ,