Massdistraction: ”Man kan höra lite Maiden-influenser här och där i vår musik”

Jon Hjalmarsson i thrash metalbandet Massdistraction tog sig tid förra veckan att lista sina favoritalbum inom genren. Han tog sig också tid att svara på en intervju som kretsade kring nya albumet Follow the Rats – och hade följande att säga:

Ni är enkelt beskrivet den tredje vågen av thrash metal. Och ni låter ganska renläriga, tar ni medvetet bort influenser från andra stilar, black och death?

– Faktum är att vi faktiskt har väldigt mycket influenser från många olika metal genres. När bandet startades i slutet av 2007 så var vi mer inne på att låta som Iron Maiden, och även om det inte är övertydligt i våra låtar så tror jag att man kan höra lite Maiden-influenser här och där ännu idag. Sen har vi även influenser från death metal, jag gillar bandet Death och deras låtstrukturer. Vår sångare Mikkjal är också mycket influerad av grungeband som Alice in chains och Nirvana. En annan viktigt band för oss är Lamb of God som kör en lite modernare blandning av thrash och death.

Norska thrasharna Tantara anlitade Flemming Rasmussen, har ni tänkt göra samma sak?

– Det hade absolut vart ball att spela in med Flemming, jag älskar hans produktion på Master of Puppets. Men om jag fick välja vilken producent jag vill i hela världen så hade det blivit Andy Sneap som har gjort de senaste Exodus- och Testament-plattorna. De skivorna har det bästa metalljudet jag någonsin har hört.

Hur går det till när ni skriver en Massdistractionlåt?

– Vi är inget band som sitter och tvingar fram alla låtar i replokalen. När jag skriver låtar så gör jag det bäst hemma i lugnt och ro, jag skriver riff och sätter ihop dem till i en låtuppbyggnad. Sen visar jag upp dem för bandet och vi jobbar med att finslipa låtstrukturen och David skriver trummor till dem.

– Tidigare var det jag som skrev det mesta av sången också och då började det alltid med en melodi som jag sedan satte ord på. På de lite färskare låtarna som är med på plattan är det Mikkjal som har skrivit sången och då jobbar han tvärtemot hur jag gör. Han har en färdig text som han sedan placerar in på låten och hittar melodi till. Vissa av låtarna har kommit till av att vår basist Kalle har kommit med ett eller flera riff som jag sedan kompletterar med lite fler riff och en uppbyggnad, Mikkjal med sång och David med trummor.

 Jag är väldigt svag för såna där Chuck Billy-refränger som ni har i Master Manipulator, en låt med ett väldigt snyggt outro – berätta hur hela den låten kom till, jag vet att det var den svåraste låten att få ihop på albumet!

– Den var knepig och tog nästan ett år att göra färdig. Det började med att Kalle hade lite riff över från en låt som inte hade använts av hans förra band. Vi satte ihop det till en ny låt och jag skrev lite nya delar och melodier till den, men det tog lång tid innan vi blev nöjda med den slutgiltiga uppbyggnaden. Och sen när det väl var klart så dröjde det ännu längre innan sången var på plats. Sångpartierna började med en text som Mikkjal hade liggande sedan innan.

– Vi testade en massa olika outron på låten innan vi hittade rätt. Det outrot som blev det slutgiltiga är en melodi som jag skrev, jag ville göra något nytt med den och istället för att bara skriva en stämma så kom jag på att man kan spela samma melodi på båda gitarrerna fast den ena gitarren är förskjuten fyra taktslag. Jag fick idén från körsång.

Hur är Malmös metalundergroundscen, bortom KB och alla stora band som kommer hit?

– Det finns många metalband i Malmö och många av dem är jätteduktiga. Men det är svårt för alla att komma ut med sin musik. Det har funnits en del rockklubbar men de var inte så intresserade av metal och ville bara boka glamrock. Och nu har de de klubbarna försvunnit en efter en. Sen verkar de flesta inte vara intresserade av att gå på konserter, det konstiga är att folk köar för att komma in på hårdrocksdiscon där de spelar samma låtar varje kväll men på livekonserter är det glest med folk. Tråkigt.

Vilken låt från dina thrashidoler önskar du att det var du som skrev?

Children Of A Worthless God med Exodus. Det är den absolut bästa thrashlåt som någonsin har skrivits. Allting är perfekt i den, solona, riffen, sången, uppbyggnaden. Allt!

Vad syftar ni på med texten till Follow the Rats?

– Det är Mikkjal som har skrivit texten. I stort sett så är det en samhällskritisk låt som syftar på hur människor blir förtryckta av stormakter, i detta fall är USA huvudsakligen måltavlan. Det finns en textrad som lyder ”The weak. The poor. All weep under the hooves of the whore of war.”  Då menar han att The whore of war är en synonym för frihetsgudinnan som ska vara en symbol för frihet men i detta fall blir en symbol för USA:s förtryck mot både sina egna och människor i andra länder. Råttorna symboliserar det förtryckta folket.

– Men så som jag själv tolkade texten första gången jag läste den var att om man befinner sig på ett sjunkande skepp så ska man följa råttorna för de hittar alltid ut och i detta fall så är USA det sjunkande skeppet.

Etiketter: ,

Kommentera

