Hetfield & Hetfield berättar hur de fick sitt namn

Heter ett band Hetfield & Hetfield så kan jag inte låta bli att undra – är det en koppling till Metallica? Så jag skickade frågan till bandet (som för övrigt är goda vänner med Vattnet Viskar). Caseys [gitarr] svar:

– Jag bodde i Seattle, och skickade demos till Brett, vår trummis, som bodde i Massachusetts. Vi visste att när jag väl flyttade hem igen, så skulle vi starta ett band ihop, och vi letade båda efter nya gitarrer. Båda två ville ha Gibson Explorer i den klassiskt vita finishen, den som Hetfield hade 1987. Vi skojade om att vi bägge två ville vara Hetfield, och kom överens om att båda kunde vara det. Alltså – Hetfield & Hetfield var fött.

– Märk väl, än idag har ingen av oss någonsin ägt en Gibson Explorer. Men det var så det gick till när vi fick namnet. Det är mer ironi än en hyllning det legendariska bandet, och förhoppningsvis så skickas facklan vidare från de äldre banden till den nya generation band som alla kämpar för att få göra vad de älskar att göra. Det är så jag tolkar vårt namn idag. Sen får andra tolka det hur de vill.

Etiketter: , , ,

Kommentera

