Blackie – den vedervärdige mannen från LA?

Blackie Lawless. Känd för att ställa in konserter (fråga Svedala SommarRock).

Känd för att gå runt i kortkorta shorts och vara dryg.

Nu ska han fira 25 år i medieskugga och fem år i medias rampljus (30 år sammanlagt) och skriver bland annat därför en dagbok på nätet (tja, typ en blogg alltså), som Blabbermouth har uppmärksammat. Där tar han upp ett välkänt bråk med Lemmy, vilket ledde till att en (halv) turné ställdes in 1997.

Det lustiga i denna öppna dagboksbekännelse är att…

1) …han inte vill förklara varför det blev bråk. Nån sa något och någon annan sa något. Totalt värdelös information.

2) …han påstår att han och Lemmy blev såta vänner igen bara några månader efter bråket 1997. De redde ut allt. Allt!

3) …Lemmy – enligt Blabbermouth – nio år efter att de blev ”såta vänner”, sa följande om Blackie:

– Jag vet inte vad det är med Blackie. Jag har känt honom i 20 år, och de första fem åren gick han bara förbi oss och upp på scenen – inga hej, ingenting. Han la inte märke till oss. Och han har fortfarande har sin gamla cellulitröv som hänger ut ur brallorna.

– Vid en spelning var vi tvungna att dela ett omklädningsrum – ja, det fanns bara ett – så vi sa ”okej, vi går på scenen och sedan packar vi ihop riktigt snabbt så kan du använda det.” När vi kom tillbaka från scenen dyblöta låg alla våra kläder utslängda i korridoren. Där och då sa vi ”Fuck you” och hoppade av turnén.

Etiketter: , , ,

4 svar to “Blackie – den vedervärdige mannen från LA?”

  1. Seance Says:

    Skulle man basera sitt musiklyssnande på om artisten/bandet är ödmjuka eller inte så skulle man bara få lyssna på sitt eget nynnande till slut.
    Om Blackie är vedervärdig eller inte har jag ingen aning om, har aldrig träffat honom. Men att W.A.S.P. är otroligt underskattade är helt klart och Blackie Lawless som låtskrivare i synnerhet, speciellt de fem första albumen vilken låtskatt det finns där, hittar även en del guldkorn i den senare katalogen där ”Babylon” är ett styrkebesked.

    • Bara metal Says:

      Precis, vedervärdig eller inte påverkar inte musiken. Jag har själv inte intervjuat honom och har ingen aning. Jag har intervjuat Vince neil,´däremot, och han var verkligen vedervärdig.

      Jag lyssnade själv på W.A.S.P. till och med Electric Circus. Sedan tog jag igen Headless Children och Crimson Idol som ”vuxen”. Och håller med, det är fem bra album. Min favoritlåt med W.A.S.P. är och förblir Tormentor.

  2. Seance Says:

    Trist att höra om Vince Neil, på vilket sätt var Vince Neil vedervärdig? Jag mötte han själv som hastigast på Rainbow Bar and Grill LA för många år sedan då var han tillmötesgående och trevlig.

    Mötley Crue har gjort en hel del bra. Vad tycker du om nya W.A.S.P. ”Babylon”? Låten ”Babylon’s Burning” är grym tycker jag samt låten ”Crazy” med sina starka ”Wild Child” vibbar.

    • Bara metal Says:

      Lustigt. Jag hade glömt av det albumet, men faktum är jag har lyssnat på det en hel del och recenserat det för en tidning. Så här skrev jag då, och känner likadant idag:

      ”Blackie Lawless har kvar sin känsla för att skriva låtar. Jag är imponerad. Refrängen i inledande Crazy är väldigt svår att värja sig emot, hela Babylon’s burning står på en stadig grund för många omlyssningar och refrängen i Into the fire är omöjlig att inte svepas iväg av.

      Det finns väldigt mycket som påminner om W.A.S.P.s tre första album. Wild Child-intron, refränger med Blackie Lawless typiska utdragna toner, stick innan solon och gitarrgaloppet i till exempel Babylon’s burning.

      Det finns också en del fillers, och när Blackie Lawless avslutar med Chuck Berrys rocktolva Promised land är allt plötsligt glasklart: W.A.S.P.s hemmapublik i USA är samma publik som Blues Brothers spelar för när de kör Rawhide. Deras fans från 80-talet har blivit föräldrar, gillar att dricka afterwork-öl och vill lyssna till bekant musik medan de gör det.”

      BETYG 3 av 5.

Kommentera

