Yngwie Malmsteen, sommarpratare 2012 – de bästa citaten

De bästa citaten från Yngwie Malmsteens sommarprat. Se nedan för länkar till programmet och till musik.

”Jag brukade ta med [gitarren] till skolan … nio, tio år gammal.”

*  *  *

”Det började bli riktigt så här fanatiskt, att jag typ vaknade nån gång på morgonen, eller på dagen, hade gitarren fortfarande på mig, och jag bara gjorde ingenting utan fortsatte spela.”

*  *  *

”Jag stod och frös på busshållplatsen, det är klart jag inte hade några varma kläder på mig för det ser inte cool ut, hade öppen skjorta och läderpaj.”

*  *  *

”Samma vecka eller två senare får jag massa telefonsamtal från folk, en av dem var från Kiss-management och sånt här,  de frågade så här  ”You’re hot! You’re hot!”, … de frågade om jag var six foot lång liksom. Och det är jag ju, men jag visst inte det, jag sa 1 och 89, men de ringde aldrig tillbaks för de visste nog inte var ”one and eightynine” var. Och det kanske är lika bra det för annars hade jag varit med i Kiss.”

*  *  *

”… en dag kvar [i studiotid för Steeler], så jag spelade in hela skivan på en dag, men det var inte så svårt för det var extremt banal musik.”

*  *  *

”… jag kommer aldrig glömma, jag bodde i Los Angeles då […]  jag hörde skrik, de mest bisarra ljud jag nånsin, jag kan inte ens beskriva det, det var jorden själv som skrek, det var jorden som skrek […] jag försökte skrika själv men jag kunde inte höra mig själv, så bisarrt var det, det visade sig vara sju nånting på Richterskalan, jordbävning…”

*  *  *

”När folk säger saker och ting om mig, eller de vill skriva någonting om mig, så handlar det alltid om nåt som har hänt för 20+ år sedan, det är alltid från människor som har ingenting att göra med mig nu, och bara från såna som fanns runt mig […] och de kanske beror på att de är bittra eller tycker de borde ha fått vad jag har…”

*  *  *

”More is more brukar jag säga.”

Musik från sin egen repertoar: Far beyond the Sun, Kree Nakoorie, Prelude to April, Konsertsvit För El-Gitarr & Orkester Ess-Moll Op 1, Look at You.

Lyssna på hela programmet här. Lyssna på all musik i Spotify.

Etiketter:

2 svar to “Yngwie Malmsteen, sommarpratare 2012 – de bästa citaten”

  1. Seance Says:

    Var i Norge när detta sändes och är nyss hemkommen, men detta ska lyssnas in på Yngwie är gitarrguden no 1#

  2. Grimgoth Says:

    Underbar man det där.

    Svar:
    Klarar och klarar mig men ja det har gott en vecka nu så det rullar på, det var ett mycket bra tips.

Kommentera

