In Solitude: ”Ingen av oss har den blekaste aning om hur låtarna kommer till”

To Her Darkness. Är det fler än jag som fallit för den låten? Den är så sjukt bra, jag har vaknat nynnande till introriffet flera månader i rad.

Så i mars kontaktade jag In Solitude som det uppskattande fan jag är, och försökte få till en track comment. Jag ville veta allt om låtprocessen eftersom jag instabilt sjukt fascinerad av sånt. Jag älskar att läsa om hur en låt eller ett album växt fram. Skrevs riffen i en stuga på fjällen, eller i replokalen? Vad var det allra sista som lades till låten för att göra den perfekt? Men Pelle Åhman i In Solitude är lika intresserad av det. Han är dock schysst nog att ge svar, fast inte på min nördiga detaljnivå:

– För oss så är de emotionella strömmarna viktigast under låtskrivandets process, och musiken är vårt sätt att spegla och översätta det som sker inom oss under dess påverkan.

– Var, hur, när och varför specifika riff eller harmonier är där dom är, är svårt att förklara, och jag vet inte om det skulle vara så kul att läsa om ifall vi försökte beskriva det, he he. Och i ärlighetens namn så har nog ingen av oss den blekaste aning om hur låtarna kommer till, det enda vi vet är vad dem betyder för oss.

– Missförstå mig inte, vi uppskattar verkligen initiativet och den tid du lagt ner på frågorna, men vi skriver varken låtar på ett sådant sätt, eller analyserar låtskrivandet utifrån ett ”tekniskt” perspektiv nog för att kunna ge substantiella svar.

Etiketter: , , ,

Kommentera

