Funeral – två begravningar och en hjärtattack

Den här artikeln skrev jag för fem år sedan. Den är lika aktuell idag. Texten är densamma som då, det enda jag har ändrat på är ingressen som är up to date.

Två av hans bästa vänner gick bort inom loppet av fyra år. Nu ligger han själv på sjukhus efter en hjärtattack – Anders Eek i norska doom metalbandet Funeral.

Först dök gratulationerna upp på Funerals myspace-sida. Bandet hade efter många om och men, bland annat ett helt års förhandlingar med Candlelight, tackat ja till skivbolaget Tabus kontraktförslag.
Några dagar senare vände allt. Kondoleanserna strömmade istället in från vänner och fans. Gitarristen Christian Loos hade avlidit. Trummisen Anders Eek gjorde följande uttalande:
”Det är med sorg och i chock som jag hör av mig och tvingas berätta att min vän och bandmedlem Christian dog i sitt hem förra lördagen. Han jobbade som guldsmed, var hängiven både Funeral och vårt sidoprojekt Fallen och deltog aktivt i skapandet av båda bandens album. Han var en kreativ musiker och enormt entusiastisk över att Funeral äntligen hade skrivit på ett bra avtal med Tabu”.
En väns bortgång kommer aldrig lägligt. Och detta när att bandet har lyckats återhämta sig efter basisten och sångaren Einar Fredriksens död i januari 2003.
Hur är läget?
– Jo då, läget är… okej, säger Anders Eek via telefon från Drammen.
Jag beklagar sorgen.
– Tack för det, tack för det. Livet går vidare.
Du har mist två av dina bästa vänner inom loppet av fyra år. Hur mår du då?
– Du mår inte bra efter det. Det är som ett vakuum. Det är lite speciellt att förhålla sig till. Jag har bestämt mig för att fortsätta, så får vi se hur det går. Mycket av spelglädjen är borta.
Jag är hemskt ledsen. Vad innebär det för Funeral?
– Precis som jag sa så vill vi fortsätta. Vi har skrivit ganska mycket material och förhoppningsvis så kommer det en ny platta redan i år, någon gång i slutet på året.
Ännu en ny platta alltså?
– Ja. Vi har massa nytt material eftersom den senaste skivan blev inspelad för två år sedan. Vi har haft tid att komponera under förhandlingarna med skivbolagen. [Här syftar han på As the Light Does the Shadow som släpptes 2008]
Den nu aktuella skivan From These Wounds släpptes nyligen i Europa. I mars släpps den i USA via Candlelight och en kort Europaturné är på gång – Funerals första någonsin i så fall, trots att bandet har funnits sedan 1991. En stor del av nittiotalet överskuggades deras doommetall av Norges stora export svartmetall. Skivbolagen var inte intresserade, marknadsföringen var obefintlig. På den tiden gjorde bandet tre album och minst lika många demos. Men så släpps From These Wounds 2007 med långa genomarbetade låtar och kritiker och fans är lyriska.
Hur kommer det sig att ni ville ha Frodo Forsmo som sångare på denna platta – ni har tidigare bara haft sångerskor?
– Jag har varit en fan av Frodo och hans band Minias Tirith i snart tjugo år. Det slog mig att hans melodiska vokalslingor skulle passa perfekt i ett Funeralsammanhang. [Sedan detta skrevs har Frodo lämnat bandet]
Jag håller med. Det passar in i atmosfären. Och hur fick ni soundet så dystert?
– Jag skulle inte kalla det dystert, säger Anders Eek.
– Snarare melankoliskt. Det är en viss skillnad. Vi har haft mycket studiotid, lagt massa spår och fått en produktion med tryck och atmosfär. Vi har jobbat mycket med synten för att få det att stämma, rätt ljud och rätt miljö. Och sedan har Frodo fått fria händer att göra sång och text som han ville. Och det visade sig vara ypperligt.
Vad handlar From These Wounds om för dig?
– I mina ögon så är låtarna och texterna erfarenheter från tidigare, från att förlora människor man älskar. Det uppstår sår som aldrig läker.

Etiketter: ,

Kommentera

